10 клас 2024-2025
Thursday, the fifteenth of May
Lesson
Grammar
Task I. Revise the rules.
Майбутній час
(Future Simple, Be going
to, Present Continuous)
Future Simle
– Простий майбутній час
Forming / Утворюється
+ will
+ змістове дієслово (I) He will
come at 7. – Він прийде о 7.
- will+not=
won't
He will not / won’t come at 7. – Він не прийде о 7.
? will виноситься на початок речення: Will
he come at 7? – Він прийде о 7?
Раніше для побудови FS
(I/we) використовували також shall. Зараз shall використовується рідко:
I/we
shall be late. = I/we will be late.
Питання з shall I перекладаються як пропозиції (offer) або уточнення подальших дій:
Shall I open the window? – Відкрити вікно?
Shall I read it? – Мені слід прочитати це?
Uses / Використовується
•
Раптові рішення, без попереднього обдумування і планування (on-the-spot
decisions), часто прийняті під час розмови:
She is busy. She will call you later. – Вона зайнята. Вона передзвонить Вам пізніше.
•
Дії/події/ситуації, які точно відбудуться і ми не можемо на це повпливати:
The company will be 50 years old in June.
– Компанії буде 50 років в червні.
• Передбачення про майбутнє, засновані на власних припущеннях,
найчастіше з наступними дієсловами, фразами та прислівниками:
think |
believe |
expect |
be sure |
be afraid |
probably |
certainly |
думати |
вірити |
очікувати |
бути
впевненим |
боятись |
ймовірно |
звичайно |
I think he will pay us. – Я думаю, він нам заплатить.
В запереченнях ми використовуємо not think и not expect, а не think/
expect +won’t:
I don’t think he will pay us. I think he
won’t pay us.
•
Обіцянки, погрози, попередження, прохання, надії та пропозиції:
Will you help me? – Ти мені допоможеш?
Be
going to
конструкція, яка часто
перекладається, як ''збиратись що-небудь зробити''
Forming /
Утворюється
- Будується за правилом побудови Present
Continuous:
+ I’m going to visit him. – Я збираюсь навідати його.
- She isn’t going to resign.
– Вона збирається звільнитись.
? Are you going to leave? – Ти поїдеш?
Uses
/ Використання
•
Плани, наміри та амбіції, які ми маємо на майбутнє:
I'm going to become famous.
– Я стану відомим.
• Дії, які ми запланували на майбутнє:
I’m going to enter the University.
– Я збираюсь вступити до університету.
(можливо вже подав документи)
•
Передбачення про майбутнє, коли є докази, що щось відбудеться або коли це очевидно (засновані на фактах):
Our results are good – we are going to get a bonus.
– У нас хороші результати – ми отримаємо бонус.
•
Дії, які ми бачимо, як результат чогось в майбутньому:
He can't drive. He is going to crash the car.
– Він не вміє водити. Він розіб'є машину.
Очевидно, що він розіб'ється. Але це не означає, що він збирається розбитись.
В основному be going to використовується
в рзмовній мові.
Часто going to вимовляється як ‘gonna’.
Differences
/ Відмінності
Future Simple |
Be going to |
Передбачення,
засновані на тому, що ми самі думаємо або уявляємо: |
Передбачення,
засновані на тому, що ми бачисо(є докази) або знаємо: |
Рішення,
прийняті спонтанно: |
Заплановані дії: |
Мы
зазвичай використовуємо be going to, щоб повідомити про наміри,
і will для коментарів про дані наміри: |
Present Continuous – Теперішній
Тривалий час
Утворюється |
|
|
+ |
I am working |
|
— |
I am not working |
|
? |
Are you working? |
Використовується для вираження майбутньої дії, яку ми вже точно запланували
і все організували (і, навіть, щось для цього зробили: Купили квитки, домовились
про зустріч, забронювали столик).
Our neighbours are having a
party next week. They invited the band.
Task II.
Watch the presentation.
Task III. Do
some training exercises.
https://wordwall.net/play/27855/605/7167
https://wordwall.net/play/20399/353/724
Do exercise 4
at p. 205 (in writing). Виконайте в.4 на с.205 (письмово),
прикріпіть на НЗ.
Tuesday, the thirteenth of May
Lesson
Task I. Write down the new
words into your vocabularies and learn them.
an achievement
- досягнення
a coach - тренер
a contest -
змагання
a participant -
учасник
a referee - суддя
to achieve –
досягати
to draw – зіграти
у нічию
to hit - влучити
to lose -
програти
to score –
забити, вести рахунок
to play draughts –
грати у шашки
https://wordwall.net/play/26286/023/156
https://wordwall.net/play/52023/941/571
Task II. Match
the words with their definitions.
1 tennis
court
a the person who is a leader of a
team
2 athletics
track b the
place where you play tennis
3 ski
slope c if
you do a lot of exercise, you will…
4 get
feet d the
place where athletes run
5 captain
e the
person who is in charge of a team
6
coach f what
players do before they start playing
7 referee g the
people who watch a sport
8 warm
up h the
person who controls e.g. a football match
9
train i the
place where you ski
10 spectators j what
professional sports people have
to do every day
Name
a person who goes in for:
wrestling,
cycling, boxing, skating, running, skiing, racing, athletics, hunting, chess,
draughts, volleyball or basketball.
Say
what they do.
a skater, a
swimmer, a boxer, a skier, a wrestler, a footballer, a speed skater, a fencer,
a chess player, a basketballer, a tennis player, an athlete, a goalkeeper, a draughtsman, a
cyclist, a gymnast
You win a match, competition, medal or trophy.
You beat another team or person.
Complete
with the 2nd and the 3rd forms of the verbs below.
Choose
the correct verb
and complete each sentence (1-4) with the past form of it.
beat
- … - … loose - … - … win - … - … draw - … - …
1 Argentina … Germany 2-1 last Saturday
2 Milan … the
match 3-0.
3 The Chicago Bulls … 78-91 to Celtics.
4 Spain … with Brazil 2-2.
Task III. Do the
test.
https://vseosvita.ua/test/start/ghy100
Tuesday, the eighth of May
Lesson
Listening
Task I. Listen to the text. Прослухайте текст.
Task
II. Do the test. Виконайте тест.
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4852717
Watch
the video-lesson. Перегляньте відео-урок.
https://www.youtube.com/watch?v=pYVoU5J_mNY&list=PLPLUeg39dgMzPmxrPdL_45ucwfS5wSjku&index=60
Tuesday, the sixth of May
Lesson
Task I. Write down the new
words into your vocabularies and learn them.
a cricket - крикет
an injury - травма
jogging - пробіжка
riding – верхова їзда
sailing – вітрильний спорт
a sport
event – спортивна подія
to kick – бити (по м’ячу)
to be in the
open – бути на свіжому повітрі
a load of rubbish – купа сміття
to stay fit – залишатися у гарній
формі
Task II. Read the young people’s opinions (ex. 3 on pp.
199-200) and complete them with the suitable final sentences (A-D)
Task III. Read the young people’s attitudes to sports activities in
exercise 3 again and say if the statements below are
true or false.
1 Mark’s favourite sport is football.
2 Mark is an armchair sportsman.
3 Billy is very interested in sports.
4 Billy likes meeting his friends in pubs.
5 Liz used to do lots of sports.
6 Liz dreams to become a tennis
professional.
7 Suzie always listens to cricket commentaries on
her radio.
8 Suzie loves sports very much.
Task IV. Do the test.
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8632383
*Watch the video-lesson.
https://www.youtube.com/watch?v=bZumL9M8nf8&list=PLPLUeg39dgMzPmxrPdL_45ucwfS5wSjku&index=57
Thursday, the seventeenth of April
Lesson
Task I. Listen to the text and say if the sentences below are
true
or false.
a) Canada is a
constitutional monarchy.
b) It is ruled
by the Queen of the UK.
c) The leading
figure in the political life of the country is the Governor-General.
d) The Federal
Parliament consists of the Senate and the House of Commons.
e) Senators can
write new laws.
f) The people of
Canada elect members of the House of Commons.
g) The Prime
Minister is responsible for the Senate.
h) The judges
are appointed by the Prime Minister.
i) Canada has
three branches of power in its political system.
j) In all the
provinces there is a legislative assembly elected by their people for five years.
k) The seat of the
Federal Parliament and government is Ottawa.
l)
In Canada there are three major parties.
Task
II. Copy the scheme of ex.4 at p.240 and complete it with the words from the
box.
Task
IІІ. Do the test.
https://vseosvita.ua/test/start/ntx480
Tuesday, the fifteenth of April
Lesson
Task I. Watch the video. Перегляньте відео
https://www.youtube.com/watch?v=tEa6mimXnew
Task
II. Listen to the text. Прослухайте текст
Listen
to some information about Canada and complete
the
sentences below. Доповніть речення. Запишіть. Прикріпіть на НЗ.
1 Canada is … .
2 The country
has the longest coastline on … .
3 Canada borders on … in the south.
4 Russia is its
…
5 … lakes in
Canada.
6 … is suitable
for agriculture.
7 Canada is rich
in … .
8 Its capital is
…
9 The national
flag is …
10 Canada is
divided into …
11 Canadian
population consists of …
12 Some of the
large and famous cities are …
Look
through the fact file of Canada. Be ready to answer the questions.
Ознайомтесь із деякими фактами про Канаду. Будьте готові відповідати на
запитання щодо даної інформації.
Canada makes
up one-seventh of the world’s fresh water.
In the south,
where Canada enjoys a temporate climate, the plains of Alberta, Saskatchewan
and Manitoba are among the richest grain-producing regions in the world.
The
Canadian-economy is based, as it always has been, on abundant natural
resources. These natural riches include fish, timber and wood products,
minerals, natural gas, oil and hydroelectricity.
The principal
mining province is Alberta.
The provinces
of Quebec, Ontario and British Columbia, with their great forests, supply wood
for building, furniture and the production of paper.
The most
important manufactured product is motor vehicles. And the metal and chemical
industries are highly developed, too.
As Canada has
many lakes and rivers, the hydro-electric industry is highly developed; its
main centers are in the provinces of Quebec and Ontario.
Thursday, the tenth of April
Lesson
Task I.
Revise the rules from the previous lesson and do some training exercises.
Повторіть правила з попереднього уроку.
Complete
the sentences by putting the verb in brackets into
the
most suitable past tense. Доповніть речення,
розкриваючи дужки та ставлячи дієслова у відповідний минулий час. Запишіть
та прикріпіть на НЗ.
1 I … (review)
grammar rules before the test when my computer … (start) to blink.
2 She was upset,
because she … (not / manage) to prepare for the test.
3 … (be, they)
nervous before a test yesterday?
4 John … (read)
an economic book, while Tom … (look through) some magazines.
5 I do not remember exactly how long ago it … (be).
6 Roger … (not /
give) any explanation why he … (be) late for school.
7 I felt very
tired when I … (come) home so I … (go) straight to bed.
8 Mr Pitt … (take)
his case and … (leave).
9 What … (you
do) at 10 o’clock yesterday morning?
10 I … (want)
to borrow that new book but she … (already lend) it to someone else.
11 Carol … (fall)
asleep while she … (watch) the late news.
12 When he …(get)
to the office the boss … (already go).
13 While he … (swim)
someone …(steal) his wallet.
14
He … (work) on the project when his computer …(break) down.
Для тих, хто хоче потренуватись.
https://test-english.com/grammar-points/b1/past-simple-past-continuous-past-perfect/
https://www.baamboozle.com/game/183640
https://www.baamboozle.com/game/982076
Tuesday, the eighth of April
Lesson
Task I. Learn
the rules. Вивчіть правила.
Task II. Do
some training exercises. Виконайте тренувальну вправу
https://wordwall.net/uk/resource/23634032
Task III. Choose the correct tense form. Запишіть речення, розкриваючи дужки, поставте дієслова у відповідну часову форму.
1 It had been raining all day and the roads (had been / were) very wet.
2 When (did
she choose / has she chosen) to take a course in English?
3 Tom (had
been thinking / thought) about his answer during the lunch break.
4 Dan was angry.
He (had been waiting / was waiting) for Linda for two hours.
5 Students (opened
/ had opened) their books and did the exercise.
6 The teacher (was
smiling / had smiled) as he was reading Kate’s essay.
7 It was easy
for him to get lost because he (hadn’t been / wasn’t) in a big
city before.
8 Tom (listened
/ was listening) to the teacher while the others (took / were
taking) notes.
Поєднайте речення із визначенням.
Thursday, the third of April
Lesson
Task I. Watch the
presentations.
The State System of
the USA.
The State System of the United Kingdom of Great Britain and Northern
Ireland.
Watch the video
https://www.youtube.com/watch?v=fsxM8kFwCrk
https://www.youtube.com/watch?v=OvwlRTYvU8o
Task II. Do the test.
https://vseosvita.ua/test/start/xos397
Tuesday,
the first of April
Lesson
Lead in: Answer the following questions:
1. Where is Ukraine situated?
2. What is the territory of
Ukraine?
3. What countries does Ukraine
border on?
4. When did Ukraine become an
independent state?
5. Who was the 1st President
of Ukraine?
6. Who is the President of Ukraine nowadays?
Task I. Write down the new
words into your vocabularies and learn them. Запишіть нові
слова у словники та вивчіть їх.
an anthem - гімн
awareness - обізнаність
a court - суд
disarmament - роззброєння
a
division - поділ
a law - закон
an
official – посадова особа
a
self-determination - самовизначення
a
sovereignty - суверенітет
a vote - голосування
to
declare - декларувати
to elect - обирати
to
proceed - продовжити
to proclaim - проголошувати
executive - виконавчий
judicial - судовий
legislative - законодавчий
long-cherished – давно
плеканий
supreme - верховний
*Some more words for you:
legislative branch — законодавча гілка (влади)
executive branch — виконавча гілка (влади)
judicial branch — судова гілка (влади)
the Supreme Court — Верховний Суд
the Verkhovna Rada (the Supreme Council) — Верховна Рада
to consist of — складатися
compulsory — примусовий, обов’язковий
by secret ballot — таємним голосуванням
constituency — виборчій округ, виборці
to vote — голосувати, voter — виборець
duty /obligation - обов’язок
appointment — призначення (на посаду)
judicial body — судовий орган
the Commander-in-Chief
of the Armed Forces of Ukraine — Головнокомандувач Збройних Сил України
to fulfill — виконувати, втілювати, fulfillment — виконання
to declare — проголошувати
to appoint — призначати
State Budget — державний бюджет
to adopt — приймати
to elect — обирати, to be elected — обиратися
general jurisdiction — загальна юрисдикція
juridical — юридичний, законний, судовий
restriction – обмеження
to assure /to guarantee - гарантувати, забезпечувати
to be based on/upon - базуватися на
political beliefs - політичні переконання
gender – стать
property/ownership - власність
position - положення, посада
place of residence - місце проживання
to be divided into - поділятися на
Task II. Watch the presentation. Перегляньте презентацію.
Task III. Watch the video about the state system of
Ukraine. Перегляньте відео про державний устрій України.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=gYCpb2jhuvQ
Task IV. Read and translate the text of ex. 2 at p.
224-226. Прочитайте та перекладіть текст в.2 на с.224-226.
Task V. Do the test. Виконайте тест.
https://vseosvita.ua/test/start/yng445
Tuesday, the eighteenth of March
Lesson
Task I. Work in pairs. Complete the dialogue with the sentences
from
A to E and dramatise it.
Peter: …
Nick:
I’m going to Lviv to visit some of the
museums of the city.
Peter: …
Nick:
What interesting exhibits do they
display?
Peter: …
Nick:
Is there a picture gallery in the city?
Peter: …
Nick:
It’s good you’ve shared your impressions
with me. I’m impatient to see it all with my own eyes.
Peter: …
Nick:
Thanks, Pete, bye.
A Well, there are many things dating back
to ancient times: national mbroidery, collections of coins, glassware, all kinds
of weapons, articles made of bone, stone, iron or silver and different
manuscripts.
B Have a nice journey.
C I say, Nick, what are you doing on
Sunday?
D Oh, yes, and by the way, it’s very rich.
It’s named after Vasyl Stefanyk,
a well-known
Ukrainian writer. It has beautiful collections of pictures, portraits,
landscapes, seascapes and still life. They mostly belong to Ukrainian artists.
E Oh: that’s wonderful. I’ve been at the historical
museum in Lviv. It’s really worth visiting.
Task
II. Watch the video.
https://www.youtube.com/watch?v=Y8WVylHh7C8
https://www.youtube.com/watch?v=yail7h4TYhA
Task III*. Write sentences using
the prompts. Change the form of the
verbs
so that one of them should be in the Past Perfect Tense.
1 She / be /
hungry / because / she / not / eat / anything / all day
2 By the time /
I leave / school / I / decide / to become / a painter
3 We / just /
hear / the news / when / you / ring
4 When / I /
turn on / the TV / the programme / already / start
5 I / already /
think of / that / before / you / suggest / it
Task
IV*. Complete
the text with the words in the box.
masterpiece,
contains, exhibits, piece, collection, paintings, icons
MUSEUM OF ART AFTER
BOHDAN AND VARVARA KHANENKO
Museum of Art was founded in 1919 on the basis of the private … of Kyiv archeologist Bohdan Khanenko. The Green Cabinet features the collection of Medieval Art, the Golden Cabinet … objects of Rococo epoch and in the Red Cabinet you can find … of Renaissance period. There are 17,000 … in the museum funds. Among the exhibits are the paintings of Bellini, Hals, Reynolds, Rubens, the … ‘Infant Margaret’ by Velazquez and unique Byzantine/Sinai … of the 6th-7th centuries written with wax paint. Interesting exhibits are resented at the Department of Oriental Art: … of Coptic fabric with the picture of horseman (5th-6th centuries), ritual Chinese bell (1st century BC), excellent Chinese paintings on the scrolls (15th-20th centuries) and Japanese paintings.
Thursday,
the thirteenth of March
Lesson
Task I. Write down the new
words into your vocabularies and learn them.
an exhibit - експонат
an exponent - експонент
an exposition – виставка,
показ
an item - предмет
to contain - містити
to display - показувати
to hold - тримати
to include - включати
to offer - пропонувати
to be on
display – бути на показі, виставляти
to be available –
бути доступним
Task II. Read the text of ex.5 at p.176-177
Task III. Watch the video
about the National Gallery in London.
https://www.youtube.com/watch?v=lFp5oQV78Sk
Task IV. Do the test.
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3585823
Tuesday, the eleventh of March
Lesson
Task I. Watch the presentation
and learn the rules. Опрацюйте граматичний матеріал та вивчіть правила.
Watch the video* Перегляньте відео
https://www.youtube.com/watch?v=A1SNqr5PVZw
Task II. Do some
training exercises.
https://learningapps.org/view30610154
https://wordwall.net/play/14020/901/6652
https://learningapps.org/view18746769
https://learningapps.org/view29672401
Task III. Do the test.
https://vseosvita.ua/test/start/aat775
Thursday, the sixth of March
Lesson
Task I. Learn
the rules about the Past Perfect Tense
Task II. Do
some training exercises.
https://wordwall.net/uk/resource/3408972
https://learningapps.org/view18217143
https://wordwall.net/uk/resource/1750967
https://learningapps.org/view18329817
Task III. Complete by changing the form of the verb in brackets
into the Past Perfect.
1 Tania … (not
/ finish) doing the housework by five o’clock, so she
called Nadia to
tell her she would be late.
2 She didn’t eat
anything at the party because … (she / already /
eat) at home.
3 He … (just / finish) his homework when the teacher came in.
4 By
the time I arrived, the play … (start)!
Task IV. Do
the test.
https://vseosvita.ua/test/start/nce644
Tuesday,
the fourth of March
Lesson
Task I. Write down the new
words into your vocabularies and learn them.
baroque – барокко
a trend
– тенденція, напрям
to capture
– захопити
to portray
– зображувати
a painting
– картина
a landscape
– пейзаж
a seascape
– морський пейзаж
a sitter – натурщик
a still life
– натюрморт
Task II. Find the words in the article (ex. 4 p.166-168) that match these definitions.
1 someone who
produces art, especially paintings or drawings (paragraph C)
2 to describe something,
especially in pictures or writing (A)
3 to use talent,
paintings, pictures, etc. in order to help something be successful (D)
4 a particular
type of art, which has certain characteristics that all examples of this type share
(B)
5 a picture that
you have in your mind (E)
6 interesting or
unusual, that is worth being noticed or mentioned (G)
7 well-known and
important (F)
8 to do
something that expresses the feelings, opinions, manners, etc. of a group of
people (H)
9 a person who
belongs to a certain group of people (F)
10 the main
subject or idea in a piece of painting (I)
11 interesting
because it deals with something that is important at the present time (I)
Task III. Match the words with their definitions.
Task IV. Complete the text with the words from the box. (in writing)
influenced,
created, masters, painter, artists, portrait, fame,
represented
(x2), genre
Painting in England in the 17th-19th centuries is 1) … by a number of
great
2) … and during that period it was
greatly 3) … by foreign painters.
The Flemish
painter Van Dyck was really the father of English 4)…
School. The
English king personally invited Van Dyck to London and
during his first
year in England the painter spent most of his
time
painting the
King and the Queen. Such prominent 5)… as Reynolds,
Gainsborough and
Lawrence were influenced by his works. He 6)… a 7)…
of aristocratic
and intellectual portrait which 8)… much the development
of English
painting.
During the 18th
century the national school of painting was created.
William Hogarth
was the first great English
painter who raised British
pictorial art to
a high level of importance. He wasn’t a success as a
portrait 9)… . But
his pictures of social life which he called ‘modern moral
subject’ brought
him 10)… and position. Among his favourite works are 6
pictures under the title ‘Marriage a la Mode’.
Tuesday, the
twenty-eighth of February
Lesson
*Watch the video-lesson.
https://www.youtube.com/watch?v=u4up5TMzqWQ&list=PLPLUeg39dgMzPmxrPdL_45ucwfS5wSjku&index=48
Task I. Write down the new
words into your vocabularies and learn them.
an artist – митець
an image – образ
fame – слава
a genre – жанр
a masterpiece
– шедевр
a scene – сцена
a scenery – пейзаж
a tendency
– тенденція
a theme – тема
to depict
– зображати щось
to devote
– присвячувати
to propagate
– пропагувати
to represent
– представляти
to be inspired by
– бути натхненним чимось чи кимось
to be influenced by
– бути під впливом чогось
*Task II. Read the
text of ex. 4 at p.166-168. Answer the questions.
1 Who is
considered to be the father of the modern Ukrainian
painting?
2 What period is
connected with the development of abstraction
and symbolism?
3 What genre of
painting was under the strong influence of
Byzantine
traditions?
4 What are the
tendencies of the present-day Ukrainian art?
5 What art
schools played an important role at the beginning of
the 20th
century?
6 Why was
Ukraine called the East European Italy?
7 When did
portrait painting appear as a separate genre?
8 Who
represented Ukrainian painting art of the Soviet period?
9 What style did
Academy of Arts in St Petersburg cultivate?
Task III. Do the test. Виконайте тест.
https://vseosvita.ua/test/start/guc087
Tuesday, the twenty-fifth of February
Lesson
Revision
Conditionals. Умовні речення
Task I. Learn the rules. Вивчити правила.
Conditionals (умовні
конструкції або умовні речення) – особливий вид складнопідрядних речень, коли в підрядній
частині виражається певна умова, а в головному – наслідки такої умови.
Такі речення часто називаються if-sentences (речення
зі сполучником if).
В залежності від умови,
вираженої у реченні, умовні конструкції поділяються на чотири типи: умовні
конструкції нульового типу, першого, другого та
конструкції третього типу. Також
виокремлюють змішаний тип умовних речень.
Умовні конструкції першого типу
First Conditional (умовне речення 1-го
типу) – умовне речення, що виражає реальну або
дуже ймовірну ситуацію в теперішньому або майбутньому
часі.
В умовних реченнях 1-го типу в підрядній частині завжди використовується час Present Simple, а в головній частині, в залежності від ситуації, може використовуватися Future Simple, спонукальний спосіб або ж модальні дієслова can, must, may тощо з інфінітивом без частки to.
Якщо речення починається підрядною частиною
(частиною з if ), то після неї
обов’язково ставиться
кома.
The 2nd Conditionals
Умовні конструкції 2-го
типу
Second Conditional (умовне речення 2-го
типу) – умовне речення, що передає нереальну ситуацію в теперішньому
часі. Підрядне речення передає уявну ситуацію, що суперечить фактам в
теперішньому часі, тому така ситуація неможлива або маловірогідна в
теперішньому або майбутньому часі.
В умовних реченнях 2-го типу в підрядній частині завжди
використовується Past Simple (V+ed, V2, did – V0), а в головній
частині таких речень використовуються модальні дієслова would, could, might з інфінітивом дієслова без частки to. В таких
реченнях не можна заміняти сполучник if на when.
Причому дієслово to be у Past Simple завжди вживається у
формі were (а не was) для всіх осіб.
If I were him, I would never do
that. – Якщо б я був на його місці, я б ніколи так не робив.
Jack could be happy if
he married Janice. – Джек був би щасливим, якщо б одружився з Дженіс.
Якщо умовне речення починається підрядною
частиною, то після неї ставиться кома.
Task II. Revise
the rules and complete the sentences by
changing the form of the verb in brackets.
1 If I … (be) taller, I would play in a basketball team.
2 If they were more careful, that Monday accident … (happen).
3 If I were you, I … (do) this work yesterday.
4 If I ... (meet) him, you will be the first to know.
5 If our guests … (stay) a bit longer, they will be able to meet our
parents.
6 If you were not in a hurry, they … (explain) everything to you.
7 They … (not, invite) you to join the English club, if they had
known you do not
speak English.
8 If you … (see) them tomorrow, please, let them know I am coming
this
weekend.
https://wordwall.net/play/25823/179/86789
https://wordwall.net/play/53652/929/9981
Task III. Do the final test.
https://vseosvita.ua/test/start/gwo185
Thursday, the twentieth of February
Lesson
Task I. Revise the
words of the topic “Natural Disasters” and do ex.3 at p.157-158. Read the sentences carefully. Then refer disasters (A-J)
to their descriptions (1-10).
A Fire
B Typhoon C Earthquake D Tidalwave F Volcano
E Drought G Sandstorm H Landslide I Flood J Famine
Task
II. Complete the text with the words in the box.
reduce,
causes, occur, fires, natural, destroy, accident, guard
FOREST FIRES
This summer there will probably be a lot
of forest 1) … as always during the hot weather. These fires will not only 2) …
thousands of trees but could destroy homes as well. What are the 3) … of forest
fires?
Some fires will simply be the result of 4)
… causes, particularly in hot, dry weather. But this can’t explain why fires 5) … at
other times, when the weather is not so hot. For example, when a fire starts in several
different places at the same time, it can’t be an 6) …; it must be because someone started it.
We can 7) … the number of fires by
employing more people to 8) … the forests, but this can’t be something the government
can’t afford.
Task III. Do the test.
https://vseosvita.ua/test/start/rjl118
Thursday, the thirteenth of February
Lesson
Task I. Revise the rules from the previous lesson and do some exercises. Повторіть правила з попереднього уроку, виконайте декілька тренувальних вправ (на ваш вибір).
https://learningapps.org/view16327264
https://learningapps.org/view16816406
https://test-english.com/grammar-points/b1/second-conditional-unreal-situations/
https://www.ego4u.com/en/cram-up/grammar/conditional-sentences/type-2/exercises?02
Task II. Listen to the text. Прослухайте текст.
1 The water in the rivers rose higher and higher and there was a
danger of…
2 Hurricanes are
very strong winds that come from…
3 Hurricane
Andrew killed 15 people in Florida and…
4 It was in the
west of Africa. The winds changed directions and the
sea…
5
People and animals died because…
Task III. Do
the test. Виконайте тест.
https://vseosvita.ua/test/start/gwc472
Tuesday, the
eleventh of February
Lesson
The 2nd Conditionals
Task I. Revise the rules. Повторіть
правила.
Умовні конструкції 2-го
типу
Second Conditional (умовне речення 2-го
типу) – умовне речення, що передає нереальну ситуацію в теперішньому
часі. Підрядне речення передає уявну ситуацію, що суперечить фактам в
теперішньому часі, тому така ситуація неможлива або маловірогідна в теперішньому
або майбутньому часі.
В умовних реченнях 2-го типу в підрядній частині завжди
використовується Past Simple (V+ed, V2, did – V0), а в головній
частині таких речень використовуються модальні дієслова would, could, might з інфінітивом дієслова без частки to. В таких
реченнях не можна заміняти сполучник if на when.
Причому дієслово to be у Past Simple завжди вживається у
формі were (а не was) для всіх осіб.
If I were him, I would never do that. – Якщо б я був на його місці, я б ніколи так не робив.
Jack could be happy if
he married Janice. – Джек був би щасливим, якщо б одружився з Дженіс.
Якщо умовне речення починається підрядною
частиною, то після неї ставиться кома.
Watch the video. Перегляньте
відео.
https://www.youtube.com/watch?v=dcc4eq9OXLs
Task II. Do some training exercises.
https://wordwall.net/play/29826/953/8532
https://wordwall.net/play/20146/437/1439
Task III. Do ex. 2 at p. 148 (in writing). Виконайте письмово в.2 на с.148.
Match the suggestions with the possible results.
Then
make conditional sentences as in the example.
Example:
If the authorities put rubbish bins on
every street corner,
people wouldn’t drop litter in the streets.
Thursday, the sixth of February
Lesson
Task I. Write down the new words into your
vocabularies and learn them. Запишіть нові слова у словники та вивчіть.
drought – засуха
typhoon – тайфун
volcano eruption – виверження
вулкану
flood – потоп
tsunami – цунамі
earthquake – землетрус
tornado – торнадо
famine – голод
forest fire – лісова пожежа
a disaster – катастрофа
a frequency – частота
a hazard – небезпека
a threat – загроза
to damage – руйнувати
to occur – відбуватися
to respond – відповісти
to underflood – затопити
frequent – частий
resistant – стійкий
an avalanche - лавина
a heat wave – теплова хвиля
hailstorms - град
a landslide – зсув грунту
a hurricane - ураган
a wildfire – лісова пожежа
a blizzard – хуртовина
Task II. Read the text of ex. 2 at p. 140-142. Прочитайте текст в. 2
на с.140-142
Task III. Do the test. Виконайте тест.
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3579760
*Watch the video-lesson. Перегляньте
відео-урок.
https://www.youtube.com/watch?v=hXJc8C83kOg&list=PLPLUeg39dgMzPmxrPdL_45ucwfS5wSjku&index=42
Tuesday,
the twenty-eighth of January
Lesson
Answer the questions. (orally)
1 What brand is
your computer?
2 What is the
operating system of your computer?
3 Which Web
browser does your computer use?
4 How many
buttons are there on your mouse?
5 Does your
computer have a CD-Rom drive?
6 How often do
you write email letters?
7 Are you a
member of any chat group?
8 What else can you use the Internet for?
Task I. Read some information
about writing emails (ex. 2 at p. 125, ex. 6 at p. 128-129). Watch the video.
https://www.youtube.com/watch?v=hehE0scOXzw
Task II. Write down the new
words into your vocabularies and learn them. Запишіть нові слова у
словники та вивчіть їх.
download a file – завантажити
файл
upload a file – вивантажити
файл
post a message – опублікувати
повідомлення
switch/turn on smth. – увімкнути
щось
switch/turn off smth. – вимкнути
щось
plug in – підключитись
до
turn up – зробити
гучніше, сильніше
charge smth. up – зарядити щось
Task III. Do
ex. 2б) at p. 130 in writing. Виконайте в.2б на с. 130 письмово.
Прикріпіть на НЗ.
Tuesday, the twenty-first of January
Lesson 35
Task I.
Revise the words from the previous lesson and do some exercises.
Exercise 1. Complete the sentences with the phrasal verbs in the box (orally)
back up, zoom out, scroll down, pick up, zoom in, logged in
1
If you … to the bottom of the page, you’ll find the data you want.
2
On these disks you’ll find a … of all the data connected with the project.
3
If you find it hard to see the detail in the picture, … so you can see more.
Then click on the same icon again to … and the picture will go back to normal
size.
4
Although I’ll be working away from the office for a couple of weeks, I’ll
still … my emails every day.
5
I … to this new website last night. Let me give you the address so that you can
check it out.
Task II. Listen to the text. Прослухайте текст.
Task III. Listen again and complete the sentences (in writing) Доповніть речення (письмово). Виконане завдання прикріпіть на НЗ.
Internet is a network of … and …
It operates …
You can … information easily and … on different
systems.
You can send … on email.
You can … and read messages with it.
You can … other computers.
The basic Internet … kit should consist
of a dialler.
A dialler is a programme to get you …, or
connected, with your provider.
For email you need a programme which …
information on the net.
Task IV. Answer the questions. (orally)
1
What brand is your computer?
2
What is the operating system of your computer?
3
Which Web browser does your computer use?
4
How many buttons are there on your mouse?
5
Does your computer have a CD-Rom drive?
6
How often do you write email letters?
7
Are you a member of any chat group?
8
What else can you use the Internet for?
Thursday, the sixteenth of January
Lesson 34
Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them. Запишіть нові слова у словники та вивчіть їх
hack into – влазити, зламувати
log on / in – увійти (в аккаунт)
scroll up – прокрутити вгору
log off / out – вийти
pick up – отримувати
back up – резервне копіювання
zoom in / out – збільшити / зменшити
print out – роздрукувати
Task II. Do the test. Виконайте тест
*Watch the video-lesson. Перегляньте відео-урок
https://www.youtube.com/watch?v=pwbc2unXCJw&list=PLPLUeg39dgMzPmxrPdL_45ucwfS5wSjku&index=34
Tuesday,
the fourteenth of January
Lesson
33
Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them. Запишіть нові слова у словники та вивчіть.
an access – доступ
an attachment – вкладення, приєднання
a data – дані
a device – пристрій
hardware – деталі комп’ютера, обладнання
input – вхідні дані
output – вихідні дані
software – програмне забезпечення
a website – вебсайт
online – в мережі
to access – отримати доступ
to surf – шукати у інтернеті
to update – оновлювати
Task II. Read the text of ex. 3 at p. 112-114 and translate it. Прочитайте текст в. 3 на с. 112-114.
Task III. Complete the sentences of ex. 4b) at p. 115 (orally). Доповніть речення в. 4б) на с. 115 (усно).
Task IV. Do the test. Виконайте тест.
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9803656
*Watch the video-lesson. Перегляньте відео-урок.
Thursday,
the twelfth of December
LISTENING COMPREHENSION TEST
Listen to the text.
Do the tasks.
a) Water-polo is very popular in
b) The players were very excited at the beginning
of the game.
c) One of the players was bitten in the leg.
d) d) It was a joke.
e) There was a crocodile at the
bottom.
f) The crocodile
was put in the pool in order to kill the best
player of the opposite team.
Task II. Choose
the correct answer.
1. How many water-polo
players were bitten by the crocodile?
a) one
b) two
c) three
2. How was the crocodile found?
a) the water was let
out of the pool
b) the players put the
net into the pool
c) the water was let
into the pool
3. Who put the crocodile into the swimming pool?
a) the referee
b) the player
c) the water polo fan
4. What did he do it for?
a) to play a joke
b) to make them move
faster
c) to frighten them
5. When did they know the truth?
a) in the afternoon
b) when they returned
to their dressing room
c) when they returned
to the living room
6. Who could make them move faster?
a) a coach
b) a shark
c) a crocodile
Task III. Fill in the suitable words
At
fіst
the 1._____ thought that it was some kind of a joke? But when the player
pointed to 2._____ on his leg? He had to 3._____ that it was serious. He called
the 4._____ and asked him why he had done such a strange thing; and though the
forward insisted that he had not 5._____ anybody, the referee made him 6._____
the game.
A) Leave D) referee
B)
forward E) believe
C)
bitten F) blood
Tuesday, the tenth of December
Final lesson
Do the test https://vseosvita.ua/test/start/cwy778
Thursday, the fifth of December
Lesson
Task I. Speak
about dishes which you usually have for breakfast/lunch/dinner/supper
Task II. Complete each sentence with a word in the box.
home-made,
raw, spicy, diet, steak, takeaway, frozen
1 His … is terrible:
he eats too many sweet things.
2 … vegetables
have more vitamins than when they are cooked.
3 I love … food
but I don’t have much time to cook.
4 She likes her
… well done.
5 I’m very busy
so I often just buy a … meal and heat it up in the
microwave.
6 She doesn’t
like Mexican food because it is too … .
7 We
often buy … food on Fridays — either Chinese or Indian food.
Task
III. Complete the sentences by changing the form of the verbs
in
brackets to make 2nd Conditionals.
1 If I … (have) lettuce, celery, cucumbers and parsley I … (make)
a
tasty green salad.
2
We … (can serve) a wonderful cake if he … (not spoil) it.
3
She … (stay hungry) if she … (be) in Mexico because she
hates
spicy food.
4
If dinner … (be) ready we … (sit) around the table at once.
5
If I … (have) an English Cookery Book I … (prepare) some
delicious specialties of English cuisine.
Task IV. Read
some recipes (ex. 5 at p. 98) and write your own one.
Task V* Watch some videos in order to revise the words on the topic "Food"
https://www.youtube.com/watch?v=yezpvLy6eRM
Tuesday,
the third of December
Lesson
Task I. Revise the rules. Повторіть правила з попереднього уроку.
Task III. Do some training exercises. Виконайте тренувальні вправи.
https://wordwall.net/play/16040/863/44507
https://wordwall.net/uk/resource/29826953
https://wordwall.net/play/20146/437/1477
Rewrite
correctly changing the words or phrases in bold.
1 I will visit
her if I had more time.
2 If I was the Emperor of the world, I would ban work.
3 They would try
harder if you would gave them motivation.
4 We could get
there if we have a bicycle.
5 You would be healthier if you stop
smoking.
6 I would visit you if I would have the
time.
Put
the verbs in brackets into the correct forms to complete the sentences.
Example: If
you … less, you would lose weight. (eat)
Іf you ate less, you would lose weight.
1 We would put more English dishes on the menu if we … an English chef in the restaurant. (Have)
2
If I … you, I’d prefer pudding for
dessert. (be)
3
We could cook more dishes if we … more various ingredients. (have)
4
If I had plums and brandy, I … Christmas pudding. (make)
5 If you … more cream, I’d decorate the cake with it. (make)
Do the test.
https://vseosvita.ua/test/start/yny454
Thursday,
the twenty-eighth of November
Lesson
Task I. Learn the rules. Вивчіть правила.
The 2nd Conditionals
Умовні конструкції 2-го
типу
Second Conditional (умовне речення 2-го типу) – умовне речення, що
передає нереальну ситуацію в теперішньому часі. Підрядне речення передає
уявну ситуацію, що суперечить фактам в теперішньому часі, тому така ситуація
неможлива або маловірогідна в теперішньому або майбутньому часі.
В умовних реченнях 2-го типу в підрядній частині завжди
використовується Past Simple (V+ed, V2, did – V0), а в головній частині таких речень
використовуються модальні дієслова would, could, might з інфінітивом дієслова без частки to. В таких
реченнях не можна заміняти сполучник if на when.
Причому дієслово to be у Past Simple завжди вживається у
формі were (а не was) для всіх осіб.
If I were him, I would never do
that. – Якщо б я був на його місці, я б ніколи так не робив.
Jack could be happy if
he married Janice. – Джек був би щасливим, якщо б одружився з Дженіс.
Якщо умовне речення починається підрядною
частиною, то після неї ставиться кома.
Task II. Watch the video. Перегляньте відео.
https://www.youtube.com/watch?v=dcc4eq9OXLs
Do the test.
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4108502
Tuesday,
the twenty-sixth of November
Lesson
Task I. Answer the questions.
1
What food was beloved by English people in the Middle Ages?
2
What is the method to cook Christmas pudding nowadays?
3
What little ‘surprises’ can we find in a slice of
Christmas pudding?
4
What does ‘a good plain food’ mean?
5
What social occasion is connected with afternoon tea?
6
What does ‘high tea’ consist of?
Task
II. Match photos of the Ukrainian specialties below with the paragraphs
a It is a brawn made from boiling pigs’ trotters. The meat is picked off the bone and the gravy sets around it into a jelly as it cools; served with horseradish or mustard.
b Pancakes, often made with soured milk
for a lighter batter. Thinner pancakes are called nalysnyky, which are
rolled and served with a
stuffing, usually fruit or jam.
c Cabbage rolls stuffed with rice and
vegetables, or possibly with spiced minced meat, and stewed slowly in the oven.
d Soup based on beetroot with meat and
other vegetables; served with sour cream. There are many regional varieties.
e Pork fat — no description of Ukrainian
cuisine would be complete without it. Ukrainians like their pigs to be fat for
it. Spices are rubbed into the skin. It’s eaten in thin slices on black bread
with garlic and salt. Especially delicious is the smoked version.
f Ravioli-like pasta stuffed with potato,
cabbage, mushrooms, meat or cheese, or with cherries as a sweet dish.
g A domestic sausage, but it can’t be
called saliami. The only way to sample true home-prepared sausage is by
experiencing it for yourself with the sights and smells of the markets of
Ukraine.
h Pancakes made from grated potatos and flour,
fried and served with sour cream.
Task III. Complete the
sentences with the adjectives from the box. Виконати вправу
письмово у зошиті та надіслати мені.
fresh, frozen, home-made,
low-fat, raw, spicy, sweet, takeaway
1 Food which is kept very cold is______________ .
2 These eggs are _________________, I bought them
today.
3 I like my mum’s cooking. ____________ food is always
the best.
4 This tea’s very ___________. You’ve put too
much sugar in it.
5 Indian food like curry is very ______________ .
6 _________ food is food you buy at a restaurant and
take home to eat.
7 Sushi is made with ____________fish.
8 People on a diet often try to eat
_________________food.
Thursday, the twenty-first of November
Lesson
Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them by heart.
a cuisine – кухня
a course – страва
an occasion – нагода, важлива подія
a specialty – особливість
to consist (of) – складатися з
to include – включати
to stew – тушкувати
Task II. Revise some words on the topic “Food”
Task III. Read the text of ex. 3 at p. 88-90 and fill in the table (in writing). Прочитайте текст в. 3 на с. 88-90, заповніть таблицю (письмово), прикріпіть на НЗ.
Mealtime | Meal the British usually eat
|
1 breakfast
|
|
2 main meal of the day
|
|
3 afternoon tea
|
|
4 high tea
|
|
Task IV. Do the test
Tuesday, the nineteenth of November
Lesson
Revision
Task I.
Revise the words on the topic.
Match
the words with their definitions.
1 compulsory
2 comprehensive
3 available
4 to learn
5 to study
6 to attend
a able to be used
b a kind of education in which pupils of different
abilities go to the same school
c to go regularly to a certain place
d must be done because it is the law
e to get the theory of the subject
f to get some practical skills
Task II. Revise the rules about 1
Conditional.
Complete
the sentences by changing the form of the verb
in
brackets.
1 I ... (help)
tomorrow if you still ... (need) help.
2 If my parents
... (not work) on Saturday, we all ... (go) skiing.
3 If the weather
... (be) fi ne next weekend, we ... (go) to the country.
4 I always ... (help)
you this year if you ... (need) help.
5 Granny sometimes ... (not hear) if little
Eddie ... (call) her.
https://wordwall.net/play/25823/179/86789
Task
III. Do the final test.
https://vseosvita.ua/test/start/qbj122
Thursday, the fourteenth of November
Lesson
Schools in the USA
Task I. Answer the questions.
1) What is your favourite subject? Why do you like it?
2) How do you prepare for lessons? Do you often forget to do your homework? Are you a hardworking student?
3) Have you ever been late for school? When? Why? What happened?
4) Would you like to be a teacher? Why? / Why not?
5) What kind of activities do you have at school? Do you participate in any of them?
Task II. Watch the video.
https://www.youtube.com/watch?v=TpdoYhT43rU
Complete the article with the correct words or phrases from
the list below.
American Schools
Americans have always aimed for equal (1) b in education. Americans
spend six years in (2) … school, four or six years in (3) … or high school.
At the end of every school year the pupil (4) … … . If he doesn’t (5) … …,
he has to repeat a year once more. If he (6) … …, he goes into the next
class. School (7) … is free.
At more (8) … level pupils can choose some subjects. Pupils take an
active part in (9) … activity. Many different sports are also (10) … .
At the end of their time at school, most students get a (11) … school
diploma. If they want to go to college, they (12) … college admission
tests. Teaching in the country is usually very informal. Students often work
together in groups and go to the teacher only when they do (13) … … .
Task III. Do the test.
Tuesday,
the twelfth of November
Lesson
Task I. Write down the new
words into your vocabularies and learn them.
boarding school – школа-інтернат
graduate – закінчувати
(навчальний заклад)
head teacher – директор
nursery school – школа-садок
primary school – початкова
школа
private school – приватна
школа
secondary school – середня
школа
state school – державна
школа
courses – курси
independent – незалежний
advanced – поглиблений
junior – молодший
public – громадський
(державний)
compulsory – обов’язковий
comprehensive – загальноосвітня
Task II. Listen to the text. Прослухайте текст.
Choose the correct answer.
1 In Great
Britain school begins at the age of … .
a) 5-6 b) 4-5 c) 6-7
2 The 1st
schools to which children go are called … .
a) secondary schools b) junior schools
c) infant schools
3 They leave
their primary school when they are … .
a) 8 b) 11 c) 10
4 They take the
national General Certificate in Secondary Education exams at the age of … .
a) 11 b) 18 c) 16
5 To enter the British university you should … .
a) take ‘A’ level exams b) attend
preparatory course c) take GCSE exams
Task III. Listen again and complete the sentences
with the words from the box.
courses,
independent, opportunities, Advanced, junior, available,
public,
compulsory, boarding, comprehensive
1
Primary education includes infant schools and … schools.
2
… secondary education starts at the age of 11-12 and lasts 5 years.
3
Most British children get their secondary education at … school.
4
Many pupils at the age of 16 leave school and go to a college to choose more practical … .
5
Pupils who decide to enter a university should pass … level exams.
6
Secondary education is … to all children in Britain.
7
Only less than 5 per cent go to … schools.
8
Private schools where pupils of 13-19 years olds study are called
…
schools.
9
The schools where pupils live and study are called … schools.
10
Many people believe that children should have equal … at the start.
Task IV. Do the test.
https://vseosvita.ua/test/start/ygv257
Tuesday, the fifth of November
Lesson
Conditionals. Умовні речення
Task I. Learn the rules. Вивчити правила.
Conditionals (умовні
конструкції або умовні речення) – особливий вид складнопідрядних речень, коли в підрядній
частині виражається певна умова, а в головному – наслідки такої умови.
Такі речення часто називаються if-sentences (речення
зі сполучником if).
В залежності від умови,
вираженої у реченні, умовні конструкції поділяються на чотири типи: умовні
конструкції нульового типу, першого, другого та
конструкції третього типу. Також
виокремлюють змішаний тип умовних речень.
Умовні конструкції першого типу
First Conditional (умовне речення 1-го
типу) – умовне речення, що виражає реальну або
дуже ймовірну ситуацію в теперішньому або майбутньому
часі.
В умовних реченнях 1-го типу в підрядній частині завжди використовується час Present Simple, а в головній частині, в залежності від ситуації, може використовуватися Future Simple, спонукальний спосіб або ж модальні дієслова can, must, may тощо з інфінітивом без частки to.
Якщо речення починається підрядною частиною
(частиною з if ), то після неї
обов’язково ставиться
кома.
Future Simple
· If I
like this dress, I’ll definitely buy it. –
Якщо мені подобається ця сукня, я її обов'язково придбаю.
· Your feet will
hurt if you wear these uncomfortable
shoes. – У тебе будуть боліти ноги, якщо ти будеш
носити ці незручні туфлі.
.
Спонукальний спосіб
· If you
see Jessica tonight, give her this book, please. – Якщо ти побачиш
Джессіку сьогодні ввечері, дай їй цю книгу, будь ласка.
· If oranges
are not expensive, buy me two kilos of
them. – Якщо апельсини будуть недорогими, купи мені їх 2 кілограми.
· Модальні дієслова
· If you
like this shoes, we can buy them. – Якщо тобі подобаються ці туфлі, ми можемо їх купити.
· You may stay at home next Monday if there
is no work to do
here. – Ви можете залишитися вдома наступного понеділка, якщо тут не буде ніякої роботи.
· Kate must get up really early if she
gets this job in New York. It’s too far. – Кейт буде змушена вставати
дуже рано, якщо вона отримає цю роботу в Нью Йорку. Вона знаходиться надто
далеко.
В умовних реченнях 1-го типу в підрядній частині з
заперечним значенням замість сполучника if можна використовуватися unless (якщо не) та дієслово
в стверджувальній формі.
· You don’t have to do this unless you
want. – Тобі не обов'язково робити це, якщо ти не хочеш.
· I will be very angry unless you
clean your room. – Я буду дуже розлючена, якщо ви не приберетесь у своїй
кімнаті.
Task II. Correct the tense forms of the verbs in bold to make
1st conditionals (in writing). Виправіть помилки у реченнях, запишіть та прикріпіть на НЗ.
Example:
Don’t wait for me if I will be late.
Don’t wait for me if I am
late.
1 Will you call me if I’ll give you my number?
2 Do you mind if
I will borrow your dictionary?
3 I get hungry
if I will not eat anything.
4 The food spoil
if the fridge is turned off.
5 Is it OK if I will take your bike to the
store?
6 Will they read
this magazine if I could leave it?
7 The ground gets
wet if it can rains.
*Task III. Watch the video. Перегляньте відео.
https://www.youtube.com/watch?v=KBpeMQfUhn8
Watch the
presentation. Перегляньте презентацію.
Thursday,
the twenty-fourth of October
Lesson
Task I. Write down the new
words into your vocabularies and learn them.
boarding school – школа-інтернат
graduate – закінчувати
(навчальний заклад)
head teacher – директор
nursery school – школа-садок
primary school – початкова
школа
private school – приватна
школа
secondary school – середня
школа
state school – державна
школа
Task II. Pay attention to the
difference between words.
Task III. Choose ‘learn’ or ‘study’ and put it in a correct tense
form to complete the sentences.
1 You must … this poem.
2
We must … the map before we start our journey.
3
She … to be a doctor by watching the work of her more experienced colleagues.
4
Mary … to swim.
5
We soon … to do as we were told in Mr Hughes’ class!
6
Mike … medicine at college because he wants to be a doctor.
7 I’m trying to … Spanish.
8 I … to ride a bike when I was five.
Task IV. Do the test.
https://vseosvita.ua/test/start/pik781
Tuesday, the twenty-second of October
Lesson
Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.
a curriculum – навчальний план, навчальні предмети
an opportunity – можливість
particular – зокрема
mutual – взаємний
to acquire – здобувати
to provide – забезпечувати
to realise – усвідомлювати
It is obviously – Це очевидно
considerable – значний
Task II. Read the text of ex.2 at p.64-65 and translate it.
Task III. Read ex. 2 at p.64-65 again and decide whether the statements are true (T) or false (F). (in writing)
1 Both the Internet and school provide students with knowledge.
2 School provides young people with critical thinking and social
skills.
3 If you have an interest in
going on to higher education
you will find school as an interesting place.
4 School is the place of
formal education.
5 School provides with opportunities to develop students’ talents.
6 Friends are people with
whom we spend considerable time going to school.
7 Everybody should realise that school is one of the main social
environments for young people.
Tuesday, the fifteenth of October
Lesson 13
Task I. Write
down the new words into your vocabularies and learn them.
an applicant
– заявник
a Bachelor’s
degree – ступінь бакалавра
a Master’s
degree – ступінь магістра
a salary – заробітна
плата
to apply for
a job – претендувати на роботу, подати заявку на
роботу
Task II. Write a paragraph about the career you
would like to follow.
Mention
:
what you know about it
what qualifications
you will need
why it attracts you
why
you think this kind of career will suit you
Tuesday, the eighth of October
Lesson 11
Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.
safety – безпека
a vacancy – вакансія
to apply – застосовувати
to graduate (from) – закінчити, випуститися з навчального закладу
to offer – пропонувати
to be responsible for – бути відповідальним за
to be satisfied with – бути задоволеним (від)
to be well-paid – бути добре оплачуваним
Task II. Listen to three texts.
Listen to three people and complete the sentences. Прослухайте тексти та доповніть речення (письмово). Виконане завдання прикріпіть на НЗ.
1 She has already been working at this … for 10 years.
2 She is a professional with broad work … .
3 He chose this creative … because he was a creative person.
4 They all work as … .
5 He is … for the safety of all documents and files.
6 All his … respect him for his professionalism.
Task III. Do the test.
https://vseosvita.ua/test/start/rgc061
Watch the video-lesson.*
https://www.youtube.com/watch?v=YtNSZisywdc&list=PLPLUeg39dgMzPmxrPdL_45ucwfS5wSjku&index=15
Thursday,
the third of October
Lesson
10
Task I. Watch the presentation and learn the rules. Перегляньте
презентацію та вивчіть правила.
Task II. Do some training exercises. Виконайте вправи.
Pres.Perf./Pres.Perf.Cont.
https://wordwall.net/play/1642/463/18396
Past
Sim/Pres.Perf.
https://wordwall.net/play/27665/173/4080
Tuesday, the first of October
Lesson 9
Task* Watch the video-lesson.
https://www.youtube.com/watch?v=qt61SgO2Y_4&list=PLPLUeg39dgMzPmxrPdL_45ucwfS5wSjku&index=11
Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.
IT- information technology – інформаційні технології
an experience – досвід
a qualification – кваліфікація
a quality – якість
a requirement – вимога
staff – персонал
to earn – заробляти
to provide – забезпечувати
to require – вимагати
to seek – шукати
desirable – бажаний (о)
essential – істотний
valuable – цінний
fluent – вільний (о)
Task II. Do some exercises.
https://learningapps.org/view5823997
https://learningapps.org/view5824911
https://learningapps.org/view5584821
Task III.
Task IV. Read the job advertisements of ex. 2 at p. 40-41.
Do ex. 3 at p. 42 in writing. Виконайте письмово в. 3 на с. 42
Tuesday, the twenty-fourth of September
Lesson 7
Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.
a goal – мета
to argue – сперечатися
to succeed – досягати успіху
to get on well – мати гарні стосунки
to have (a lot) in common – мати (багато) спільного
to get/keep in touch – зв’язуватись/підтримувати
зв’язок
to loose touch – втратити зв’язок
to stay friends – залишатись друзями
Task II. Listen to the text.
Task III. Listen
and tick the topics which are mentioned.
1 an actor she used to like
2 a friend she used to have
3 a sport she used to play
4 a teacher she used to hate
5 a fi lm she used to watch
several times
Listen again and answer the questions.
1 When did she and Rose stop seeing each other?
2 When did they lose touch?
3 Why didn’t she like the French teacher?
4 What happened as a result?
5 Why did she stop playing squash?
6 Why does she prefer
tennis?
Task IV.
Answer the questions of ex. 5 at p. 26 in writing.
How long have you known
him/her?
Where did you meet?
Why do you get on well?
What do you have in common?
Do you ever argue? What
about?
How often do you see each
other?
How do you keep in touch the
rest of time?
Have you ever lost touch?
Why? When?
Do you
think you’ll stay friends?
Thursday, the nineteenth of September
Lesson 6
Task I. Learn the rules.
Used to
Конструкція used to використовується для вираження повторюваних дій або звичок у минулому. Used to має тільки одну форму минулого часу та не використовується в інших часових формах. Значення конструкції used to можна передати словами «раніше», «колись», «раніше звичайно» тощо.
Стверджувальне речення утворюється за допомогою конструкції used to після підмета та форми простого інфінітиву (першої форми) смислового дієслова.
· I used to get up at 6 a.m. when I was 20. – Раніше я прокидався о 6-й ранку, коли мені було 20.
· Kate used to go to school by bike. – Кейт звично їздила до школи на велосипеді.
· They used to have dinner at this restaurant every Friday. – Раніше вони обідали в цьому ресторані кожної п'ятниці.
Використання конструкції used to в заперечних та питальних реченнях не характерно та небажано для англійської мови, однак в розмовному мовленні такі речення інколи можуть зустрічатися.
Заперечне речення утворюється за допомогою допоміжного дієслова did (форма минулого часу від do), після якого використовується use to у першій формі та простий інфінітив смислового дієслова.
· I didn’t use to learn French. – Раніше я не вчив французьку.
· Ann didn’t use to attend this place. – Енн раніше не бувала тут.
· We didn’t use to go to Italy every summer. – Ми не їздили в Італію кожного літа.
Питальне речення з used to утворюється за допомогою допоміжного дієслова did (форма минулого часу від do), що ставиться на початок речення перед підметом. Після підмета використовується use to в першій формі та інфінітив смислового дієслова.
· Did you use to ride a bike? – Ти раніше їздив на велосипеді?
· Did he use to do sports? – Він раніше займався спортом?
· Did Matt use to eat meat? – Метт раніше їв м'ясо?
Використання used to
Повторювані дії, звички
Конструкція used to використовується для вираження чиїхось звичок, дій, що часто відбувалися або повторювалися в минулому, однак зараз вони не відбуваються зовсім.
· I used to take a taxi to my work. – Раніше я часто їздив на роботу на таксі. (зараз не їжджу)
· They used to sell lemonade every summer. – Колись давно кожного літа вони продавали лимонад. (зараз вже не продають)
· He used to do judo but now he can’t. – Раніше він займався дзюдо, але зараз він не може робити цього.
Факти, загальна інформація про минуле
Конструкція used to також використовується для вираження фактів, загальної інформації, що були вірні у минулому, але зараз не відповідають дійсності.
· I used to like this movie but now I don’t. – Раніше мені подобався цей фільм, але зараз (вже) ні.
· There used to be a good restaurant but now there is a shop. – Колись там був хороший ресторан, але зараз там магазин.
· Mark used to be very slim and sportive in the high school. – Марк був дуже струнким та підтягнутим у старшій школі. (але не зараз)
Task II. Do the test. Тест потрібно виконати до 21.00 23 вересня.
https://vseosvita.ua/test/start/fps733
Tuesday, the seventeenth of September
Lesson 5
Prefixes
Префікси в англійській мові
Task I. Write down the new words into your vocabularies.
generous – щедрий
talkative – балакучий
sensitive – чутливий
patient – терплячий
mean – жадібний
Task II. Learn the rules.
Префікси англійської мови використовуються для утворення нових слів. Вони можуть змінювати значення слова, але в більшості випадків вони не змінюють частину мови, до якої це слово належить. Префікси стоять перед коренем слова і часто приєднуються до дієслів, прикметників, іменників та прислівників.
Не існує чітких правил приєднання префіксів, так як префікси, що використовуються в англійській мові, були запозичені з французької, грецької та латинської мов. Тому слова с префіксами преба запам'ятовувати кожне окремо. Однак, знання англійських префіксів значно допоможе при запам'ятовуванні нових слів.
Заперечні префікси
Префікси un-, in-, im-, il-, ir-, a-, non-, dis-, а також mis- вживаються для утворення заперечної форми слова або його антоніма. В більшості випадків вони приєднуються до прикметників. В реченні використання таких префіксів можна замінити заперечною часткою not.
· I am unable to do this. – Я не в змозі зробити це.
· I am not able to do this. – Я не можу зробити це.
· It’s impossible! – Це неможливо!
· It’s not possible! – Цього не може бути!
Префікс un- використовується частіше за інші префікси та приєднується до слів, що можуть починатися як з голосного, так і з приголосного звуків.
· unable – бути не в змозі, неспроможним · unhelpful – некорисний, даремний · unknown – невідомий · uncomfortable – некомфортний · unfinished – незакінчений | · able – бути спроможним · helpful – корисний · known – відомий · comfortable – комфортний · finished – закінчений, завершений |
Префікс in- використовується зі словами, що починаються з голосних (окрім i и u) та приголосних.
· accurate → inaccurate (неточний)
· organic → inorganic (неорганічний)
· appropriate → inappropriate (непідходящий, невідповідний)
· sane → insane (ненормальний)
· definite → indefinite (невизначений)
· decent → indecent (неналежний, непристойний)
Префікс im- приєднується до слів, що починаються тільки на приголосні m та p.
· moral → immoral (аморальний)
· mobile → immobile (нерухомий)
· possible → impossible (неможливий)
· polite → impolite (нечемний, неввічливий)
Префікс il- вживається зі словами, що починаються з приголосного l.
· legal → illegal (нелегальний)
· logical → illogical (нелогічний)
· legible → illegible (нечіткий, нерозбірливий)
· literate → illiterate (неписьменний, безграмотний, невіглас)
Префікс ir- вживається тільки з тими словами, що починаються з приголосного r.
· regular → irregular (неправильний)
· responsible → irresponsible (безвідповідальний)
· relevant → irrelevant (невідповідний, недоречний, той, що не має відношення)
· rational → irrational (нераціональний)
Префікс a- приєднується тільки до тих слів, що починаються з приголосного. Він має значення відсутності певної якості.
· political → apolitical (аполітичний)
· sexual → asexual (асексуальний, безстатевий)
· theist → atheist (атеїст)
· moral → amoral (аморальний)
Префікс non- може стояти як перед голосним, так і перед приголосним звуком. Префікс вказує на заперечення або відсутність чогось, певної якості.
· conformist → noncomformist (інакомислячий, дисидент, бунтар)
· sense → nonsense (безглуздя, нісенітниця)
· descript → nondescript (невизначений, таке, що важко визначити)
· non-alcoholic (безалкогольний)
Префікс dis- приєднується до слів, що починаються з голосного або приголосного звуків. Префікс вказує на протилежність дії, якості.
· like → dislike (не любити)
· agree → disagree (не погоджуватися)
· comfort → discomfort (дискомфорт)
· appear → disappear (щезати, зникати)
· order → disorder (безлад, безладдя)
· approve → disapprove (не схвалювати)
Префікс mis- вказує на неправильність чогось. Він вживається перед всіма звуками: приголосними та голосними.
· understand → misunderstand (неправильно зрозуміти, не порозумітися)
· spell → misspell (писати з помилками)
· interpret → misinterpret (неправильно витлумачувати)
· fortune → misfortune (невдача)
· focusing → misfocusing (расфокусування)
· hear → mishear (недочути, погано, неправильно почути)
Task III. Do ex. 2 at p. 21 in writing.
Thursday, the twelfth of September
Lesson 4
What Affects Our Personality?
Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.
to affect – впливати
affectionate – ласкавий
aggressive – агресивний
ambitious – амбіційний
bossy – владний
charming – чарівний
competitive – змагальний, конкурентний
energetic – енергійний
envious – заздрісний
imaginative – образний, уявний
jealous – ревнивий
manipulative – маніпулятивний
moody – примхливий
responsible – відповідальний
selfish – егоїстичний
sensitive – чутливий
sociable – товариський
spoilt – зіпсований
Task II. Read the text of ex. 2 at p. 18-19 and translate it.
Task III. Do the test by 22.00 of the 16th of September.
https://vseosvita.ua/test/start/lri685
Thursday, the fifth of September
Lesson 2
Task I. Write
down the new words into your vocabularies and learn them.
a
reason - причина
a
responsibility
- відповідальність
complicated - складний
perfect – ідеальний,
досконалий
responsible - відповідальний
to
get stuck - застрягти
to keep doing smth - продовжувати робити щось
to
feel like doing smth - відчувати бажання робити
що-небудь
to
look up smth in the dictionary - шукати щось у
словнику
to make smb’s best - зробити когось найкращим
Task II. Listen to the speaker to find out how many words
there are in the English language.
Complete the text by filling in the spaces with the numbers from the box. Виконане завдання прикліплюємо на Нові Знання.
25,000
one third a million
600,000
How many words are there in
the English
language? Well, it’s difficult to
answer this question
exactly. The Oxford English Dictionary has 1)
…… words but there are
many more, maybe 2) …….. .
New words appear all the time, about 3) …..… every year. They come from science and technology, but
also from slang.
Only 4) ……… of
all the English words are of English origins. All the rest come from other languages, especially French
and Latin.
Task
III. Read the text of ex. 7a) at p. 10-11 and translate it.
Task
IV. Do the test. Тест активний до 23.00 9 вересня.
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9506277
03.09.2024
Tuesday, the third of September
Lesson 1
Task I. Watch the video lesson.
Коментарі
Дописати коментар