10 клас 2024-2025

 

Thursday, the fifteenth of May

Lesson

Grammar

Task I. Revise the rules.

Майбутній час

(Future Simple, Be going to, Present Continuous)

                   Future Simle – Простий майбутній час

Forming / Утворюється
+ will + змістове дієслово (I)         He will come at 7. – Він прийде о 7.
 will+not= won't                             He will not / won’t come at 7. – Він не прийде о 7.
? will виноситься на початок речення: Will he come at 7? – Він прийде о 7?
 
Раніше для побудови FS (I/we) використовували також shall. Зараз shall використовується рідко:
                     I/we shall be late. = I/we will be late.
Питання з shall I перекладаються як пропозиції (offer) або уточнення подальших дій:
Shall I open the window? – Відкрити вікно?
Shall I read it? – Мені слід прочитати це?

Uses / Використовується

•    Раптові рішення, без попереднього обдумування і планування (on-the-spot decisions), часто прийняті під час розмови:
She is busy. She will call you later. – Вона зайнята. Вона передзвонить Вам пізніше.
•    Дії/події/ситуації, які точно відбудуться і ми не можемо на це повпливати:
The company will be 50 years old in June. – Компанії буде 50 років в червні.
•    Передбачення про майбутнє, засновані на власних припущеннях, найчастіше з наступними дієсловами, фразами та прислівниками:

think

believe

expect

be sure

be afraid

probably

certainly

думати

вірити

очікувати

бути впевненим

боятись

ймовірно

звичайно

I think he will pay us. – Я думаю, він нам заплатить.
     В запереченнях ми використовуємо not think и not expect, а не think/ expect +won’t:
  I don’t think he will pay us. I think he won’t pay us.
•    Обіцянки, погрози, попередження, прохання, надії та пропозиції:
         Will you help me? – Ти мені допоможеш?

Be going to

 конструкція, яка часто перекладається, як ''збиратись що-небудь зробити''
Forming / Утворюється

 - Будується за правилом побудови Present Continuous:
+ I’m going to visit him. – Я збираюсь навідати його.
-  She isn’t going to resign. – Вона збирається звільнитись.
? Are you going to leave? – Ти поїдеш?

Uses / Використання
•    Плани, наміри та амбіції, які ми маємо на майбутнє:

I'm going to become famous. – Я стану відомим.
•    Дії, які ми запланували на майбутнє:
I’m going to enter the University. – Я збираюсь вступити до університету. (можливо вже подав документи)
•    Передбачення про майбутнє, коли є докази, що щось відбудеться або коли це очевидно (засновані на фактах):
Our results are good – we are going to get a bonus. – У нас хороші результати – ми отримаємо бонус.
•    Дії, які ми бачимо, як результат чогось в майбутньому:
He can't drive. He is going to crash the car. – Він не вміє водити. Він розіб'є машину.
Очевидно, що він розіб'ється. Але це не означає, що він збирається розбитись.
В основному be going to використовується в рзмовній мові.

Часто going to вимовляється як ‘gonna’.

Differences / Відмінності

Future Simple

Be going to

Передбачення, засновані на тому, що ми самі думаємо або уявляємо:
     I think the weather will be good.
     Я думаю, погода буде хорошою.

Передбачення, засновані на тому, що ми бачисо(є докази) або знаємо:
     Look at the sky. It’s going to rain.
     Подивись на небо. Буде дощ.

Рішення, прийняті спонтанно:
     Ok, I’ll go with you.
     Добре, я піду з тобою.

Заплановані дії:
     I’m going to join you at 6.
     Я збираюсь приєднатись до вас о 6.

Мы зазвичай використовуємо be going to, щоб повідомити про наміри, і will для коментарів про дані наміри:
     I’m going to sell my VW. I’ll try to find something cheaper.
     Я збираюсь продати свій VW. Я спробую знайти щось подешевше.

 

Present Continuous – Теперішній Тривалий час

Утворюється

 

+

am working

am not working

?

Are you working?

Використовується для вираження майбутньої дії, яку ми вже точно запланували і все організували (і, навіть, щось для цього зробили: Купили квитки, домовились про зустріч, забронювали столик).

Our neighbours are having a party next week. They invited the band.

Task II. Watch the presentation.

https://docs.google.com/presentation/d/1GZ6wLvb_gEkW6pP33akc8BBrNON52ZrV/edit?usp=sharing&ouid=112593969285416858181&rtpof=true&sd=true

Task III. Do some training exercises.

https://wordwall.net/play/27855/605/7167

https://wordwall.net/play/20399/353/724

Do exercise 4 at p. 205 (in writing). Виконайте в.4 на с.205 (письмово), прикріпіть на НЗ.




Tuesday, the thirteenth of May

Lesson

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.

an achievement - досягнення

a coach - тренер

a contest - змагання

a participant - учасник

a referee - суддя

to achieve – досягати

to draw – зіграти у нічию

to hit - влучити

to lose - програти

to score – забити, вести рахунок

to play draughts – грати у шашки

 

https://wordwall.net/play/26286/023/156

https://wordwall.net/play/52023/941/571

 Task II. Match the words with their definitions.

1 tennis court                               the person who is a leader of a team

2 athletics track                           the place where you play tennis

3 ski slope                                   if you do a lot of exercise, you will…

4 get feet                                     the place where athletes run

5 captain                                      the person who is in charge of a team

6 coach                                        what players do before they start playing

7 referee                                      the people who watch a sport

8 warm up                                   the person who controls e.g. a football match

9 train                                          the place where you ski

10 spectators                               what professional sports people have

                                                        to do every day

 

Name a person who goes in for:

wrestling, cycling, boxing, skating, running, skiing, racing, athletics, hunting, chess, draughts, volleyball or basketball.

 

Say what they do.

a skater, a swimmer, a boxer, a skier, a wrestler, a footballer, a speed skater, a fencer, a chess player, a basketballer, a tennis player, an athlete,              a goalkeeper, a draughtsman, a cyclist, a gymnast

 

You win a match, competition, medal or trophy.

You beat another team or person.

 

Complete with the 2nd and the 3rd forms of the verbs below.

Choose the correct verb and complete each sentence (1-4) with the past form of it.

beat - … - … loose - … - … win - … - … draw - … - …

 1 Argentina … Germany 2-1 last Saturday

2 Milan … the match 3-0.

3 The Chicago Bulls … 78-91 to Celtics.

4 Spain … with Brazil 2-2.

 

Task III. Do the test.

https://vseosvita.ua/test/start/ghy100




Tuesday, the eighth of May

Lesson

Listening

Task I. Listen to the text. Прослухайте текст.


Task II. Do the test. Виконайте тест.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4852717

Watch the video-lesson. Перегляньте відео-урок.

https://www.youtube.com/watch?v=pYVoU5J_mNY&list=PLPLUeg39dgMzPmxrPdL_45ucwfS5wSjku&index=60



Tuesday, the sixth of May

Lesson

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.

a cricket - крикет

an injury - травма

jogging - пробіжка

riding – верхова їзда

sailing – вітрильний спорт

a sport event – спортивна подія

to kick – бити (по м’ячу)

to be in the open – бути на свіжому повітрі

a load of rubbish – купа сміття

to stay fit – залишатися у гарній формі

 Task II. Read the young people’s opinions (ex. 3 on pp. 199-200) and complete them with the suitable final sentences (A-D)

Task III. Read the young people’s attitudes to sports activities in

exercise 3 again and say if the statements below are true or false.

 1 Mark’s favourite sport is football.

2 Mark is an armchair sportsman.

3 Billy is very interested in sports.

4 Billy likes meeting his friends in pubs.

5 Liz used to do lots of sports.

6 Liz dreams to become a tennis professional.

7 Suzie always listens to cricket commentaries on her radio.

8 Suzie loves sports very much.

Task IV. Do the test.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8632383

*Watch the video-lesson.

https://www.youtube.com/watch?v=bZumL9M8nf8&list=PLPLUeg39dgMzPmxrPdL_45ucwfS5wSjku&index=57





Thursday, the seventeenth of April

Lesson

Task I. Listen to the text and say if the sentences below are

true or false.



a) Canada is a constitutional monarchy.

b) It is ruled by the Queen of the UK.

c) The leading figure in the political life of the country is the Governor-General.

d) The Federal Parliament consists of the Senate and the House of Commons.

e) Senators can write new laws.

f) The people of Canada elect members of the House of Commons.

g) The Prime Minister is responsible for the Senate.

h) The judges are appointed by the Prime Minister.

i) Canada has three branches of power in its political system.

j) In all the provinces there is a legislative assembly elected by their people for    five years.

k) The seat of the Federal Parliament and government is Ottawa.

l) In Canada there are three major parties.

Task II. Copy the scheme of ex.4 at p.240 and complete it with the words from the box.

Task IІІ. Do the test.

https://vseosvita.ua/test/start/ntx480




Tuesday, the fifteenth of April

Lesson

Task I. Watch the video. Перегляньте відео

https://www.youtube.com/watch?v=tEa6mimXnew

Task II. Listen to the text. Прослухайте текст



Listen to some information about Canada and complete

the sentences below. Доповніть речення. Запишіть. Прикріпіть на НЗ.

1 Canada is … .

2 The country has the longest coastline on … .

3 Canada borders on … in the south.

4 Russia is its …

5 … lakes in Canada.

6 … is suitable for agriculture.

7 Canada is rich in … .

8 Its capital is …

9 The national flag is …

10 Canada is divided into …

11 Canadian population consists of …

12 Some of the large and famous cities are …

 

Look through the fact file of Canada. Be ready to answer the questions. Ознайомтесь із деякими фактами про Канаду. Будьте готові відповідати на запитання щодо даної інформації.

 Canada makes up one-seventh of the world’s fresh water.

 In the south, where Canada enjoys a temporate climate, the plains of Alberta, Saskatchewan and Manitoba are among the richest grain-producing regions in the world.

 The Canadian-economy is based, as it always has been, on abundant natural resources. These natural riches include fish, timber and wood products, minerals, natural gas, oil and hydroelectricity.

 The principal mining province is Alberta.

 The provinces of Quebec, Ontario and British Columbia, with their great forests, supply wood for building, furniture and the production of paper.

 The most important manufactured product is motor vehicles. And the metal and chemical industries are highly developed, too.

 As Canada has many lakes and rivers, the hydro-electric industry is highly developed; its main centers are in the provinces of Quebec and Ontario.




Thursday, the tenth of April

Lesson

Task I. Revise the rules from the previous lesson and do some training exercises. Повторіть правила з попереднього уроку.

https://docs.google.com/presentation/d/1dTtFs-4Woxx-v89r811IAcEMalNrlvmJ/edit?usp=sharing&ouid=112593969285416858181&rtpof=true&sd=true

 

Complete the sentences by putting the verb in brackets into

the most suitable past tense. Доповніть речення, розкриваючи дужки та ставлячи дієслова у відповідний минулий час. Запишіть та прикріпіть на НЗ.

1 I … (review) grammar rules before the test when my computer … (start) to blink.

2 She was upset, because she … (not / manage) to prepare for the test.

3 … (be, they) nervous before a test yesterday?

4 John … (read) an economic book, while Tom … (look through) some magazines.

5 I do not remember exactly how long ago it … (be).

6 Roger … (not / give) any explanation why he … (be) late for school.

7 I felt very tired when I … (come) home so I … (go) straight to bed.

8 Mr Pitt … (take) his case and … (leave).

9 What … (you do) at 10 o’clock yesterday morning?

10 I … (want) to borrow that new book but she … (already lend) it to someone else.

11 Carol … (fall) asleep while she … (watch) the late news.

12 When he …(get) to the office the boss … (already go).

13 While he … (swim) someone …(steal) his wallet.

14 He … (work) on the project when his computer …(break) down.

 

Для тих, хто хоче потренуватись.

https://test-english.com/grammar-points/b1/past-simple-past-continuous-past-perfect/

https://www.baamboozle.com/game/183640


https://www.baamboozle.com/game/982076

 



Tuesday, the eighth of April

Lesson

Task I. Learn the rules. Вивчіть правила.

https://docs.google.com/presentation/d/1dTtFs-4Woxx-v89r811IAcEMalNrlvmJ/edit?usp=sharing&ouid=112593969285416858181&rtpof=true&sd=true

Task II. Do some training exercises. Виконайте тренувальну вправу

https://wordwall.net/uk/resource/23634032

Task III. Choose the correct tense formЗапишіть речення, розкриваючи дужки, поставте дієслова у відповідну часову форму.

 1 It had been raining all day and the roads (had been / were) very wet.

2 When (did she choose / has she chosen) to take a course in English?

3 Tom (had been thinking / thought) about his answer during the lunch break.

4 Dan was angry. He (had been waiting / was waiting) for Linda for two hours.

5 Students (opened / had opened) their books and did the exercise.

6 The teacher (was smiling / had smiled) as he was reading Kate’s essay.

7 It was easy for him to get lost because he (hadn’t been / wasn’t) in a big city before.

8 Tom (listened / was listening) to the teacher while the others (took / were taking) notes.

Поєднайте речення із визначенням.




Thursday, the third of April

Lesson

Task I. Watch the presentations.

 The State System of the USA

https://docs.google.com/presentation/d/101iZXcxzFwDBa3iqSdGa4dREHEzP8F9J/edit?usp=sharing&ouid=112593969285416858181&rtpof=true&sd=true

 The State System of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. 

https://docs.google.com/presentation/d/1wD83hoUsWUTdK9YGM9gB0dSee78N2-0f/edit?usp=sharing&ouid=112593969285416858181&rtpof=true&sd=true

Watch the video

https://www.youtube.com/watch?v=fsxM8kFwCrk

https://www.youtube.com/watch?v=OvwlRTYvU8o

Task II. Do the test.

https://vseosvita.ua/test/start/xos397



Tuesday, the first of April

Lesson

Lead in: Answer the following questions:

1. Where is Ukraine situated?

2. What is the territory of Ukraine?

3. What countries does Ukraine border on?

4. When did Ukraine become an independent state?

5. Who was the 1st President of Ukraine?

6. Who is the President of Ukraine nowadays?

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them. Запишіть нові слова у словники та вивчіть їх.

an anthem - гімн

awareness - обізнаність

a court - суд

disarmament - роззброєння

a division - поділ

a law - закон

an official – посадова особа

a self-determination - самовизначення

a sovereignty - суверенітет

a vote - голосування

to declare - декларувати

to elect - обирати

to proceed - продовжити

to proclaim - проголошувати

executive - виконавчий

judicial - судовий

legislative - законодавчий

long-cherished – давно плеканий

supreme - верховний

*Some more words for you:

legislative branch — законодавча гілка (влади)

executive branch — виконавча гілка (влади)

judicial branch — судова гілка (влади)

the Supreme Court — Верховний Суд

the Verkhovna Rada (the Supreme Council) — Верховна Рада

to consist of — складатися

compulsory — примусовий, обов’язковий

by secret ballot — таємним голосуванням

constituency — виборчій округ, виборці

to vote — голосувати, voter — виборець

duty /obligation - обов’язок

appointment — призначення (на посаду)

judicial body — судовий орган

the Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine — Головнокомандувач Збройних Сил України

to fulfill — виконувати, втілювати, fulfillment — виконання

to declare — проголошувати

to appoint — призначати

State Budget — державний бюджет

to adopt  — приймати

to elect — обирати, to be elected — обиратися

general jurisdiction — загальна юрисдикція

juridical — юридичний, законний, судовий

restriction – обмеження

to assure /to guarantee - гарантувати, забезпечувати

to be based on/upon - базуватися на

political beliefs - політичні переконання

gender – стать

property/ownership - власність

position - положення, посада

place of residence - місце проживання

to be divided into - поділятися на

Task II. Watch the presentation. Перегляньте презентацію.

https://docs.google.com/presentation/d/1xvqF0DI9okQLifsVrI8-JU6Rcz5gc69R/edit?usp=sharing&ouid=112593969285416858181&rtpof=true&sd=true

Task III. Watch the video about the state system of Ukraine. Перегляньте відео про державний устрій України.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=gYCpb2jhuvQ

Task IV. Read and translate the text of ex. 2 at p. 224-226. Прочитайте та перекладіть текст в.2 на с.224-226.

Task V. Do the test. Виконайте тест.

https://vseosvita.ua/test/start/yng445

 

 




Tuesday, the eighteenth of March

Lesson

Task I. Work in pairs. Complete the dialogue with the sentences

from A to E and dramatise it.

Peter:

Nick: I’m going to Lviv to visit some of the museums of the city.

Peter:

Nick: What interesting exhibits do they display?

Peter:

Nick: Is there a picture gallery in the city?

Peter:

Nick: It’s good you’ve shared your impressions with me. I’m impatient to see it all with my own eyes.

Peter:

Nick: Thanks, Pete, bye.

A Well, there are many things dating back to ancient times: national mbroidery, collections of coins, glassware, all kinds of weapons, articles made of bone, stone, iron or silver and different manuscripts.

B Have a nice journey.

C I say, Nick, what are you doing on

Sunday?

D Oh, yes, and by the way, it’s very rich. It’s named after Vasyl Stefanyk,

a well-known Ukrainian writer. It has beautiful collections of pictures, portraits, landscapes, seascapes and still life. They mostly belong to Ukrainian artists.

E Oh: that’s wonderful. I’ve been at the historical museum in Lviv. It’s really worth visiting.

 

Task II. Watch the video.

https://www.youtube.com/watch?v=Y8WVylHh7C8

 https://www.youtube.com/watch?v=yail7h4TYhA

 

Task III*. Write sentences using the prompts. Change the form of the

verbs so that one of them should be in the Past Perfect Tense.

1 She / be / hungry / because / she / not / eat / anything / all day

2 By the time / I leave / school / I / decide / to become / a painter

3 We / just / hear / the news / when / you / ring

4 When / I / turn on / the TV / the programme / already / start

5 I / already / think of / that / before / you / suggest / it

 

Task IV*. Complete the text with the words in the box.

masterpiece, contains, exhibits, piece, collection, paintings, icons

MUSEUM OF ART AFTER

BOHDAN AND VARVARA KHANENKO

Museum of Art was founded in 1919 on the basis of the private … of Kyiv archeologist Bohdan Khanenko. The Green Cabinet features the collection of Medieval Art, the Golden Cabinet … objects of Rococo epoch and in the Red Cabinet you can find … of Renaissance period. There are 17,000 … in the museum funds. Among the exhibits are the paintings of Bellini, Hals, Reynolds, Rubens, the … ‘Infant Margaret’ by Velazquez and unique Byzantine/Sinai … of the 6th-7th centuries written with wax paint. Interesting exhibits are resented at the Department of Oriental Art: … of Coptic fabric with the picture of horseman (5th-6th centuries), ritual Chinese bell (1st century BC), excellent Chinese paintings on the scrolls (15th-20th centuries) and Japanese paintings.




Thursday, the thirteenth of March

Lesson

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.

an exhibit - експонат

an exponent - експонент

an exposition – виставка, показ

an item - предмет

to contain - містити

to display - показувати

to hold - тримати

to include - включати

to offer - пропонувати

to be on display – бути на показі, виставляти

to be available – бути доступним

Task II.  Read the text of ex.5 at p.176-177

Task III. Watch the video about the National Gallery in London.

https://www.youtube.com/watch?v=lFp5oQV78Sk

Task IV. Do the test.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3585823




Tuesday, the eleventh of March

Lesson

Task I. Watch the presentation and learn the rules. Опрацюйте граматичний матеріал та вивчіть правила.

https://docs.google.com/presentation/d/1S2MaNVN6Uk28HoQ3DZ5SetSjU9q0S0Yc/edit?usp=sharing&ouid=112593969285416858181&rtpof=true&sd=true

Watch the video* Перегляньте відео

https://www.youtube.com/watch?v=A1SNqr5PVZw

Task II. Do some training exercises.

https://learningapps.org/view30610154

https://wordwall.net/play/14020/901/6652

https://learningapps.org/view18746769

https://learningapps.org/view29672401

Task III. Do the test.

https://vseosvita.ua/test/start/aat775




Thursday, the sixth of March

Lesson

Task I. Learn the rules about the Past Perfect Tense

https://docs.google.com/presentation/d/17UxB79AjxwsC1trG6Fz1Sy5UOa7u4kMM/edit?usp=sharing&ouid=112593969285416858181&rtpof=true&sd=true

Task II. Do some training exercises.

https://wordwall.net/uk/resource/3408972

https://learningapps.org/view18217143

https://wordwall.net/uk/resource/1750967

https://learningapps.org/view18329817

Task III. Complete by changing the form of the verb in brackets into the Past Perfect.

1 Tania … (not / finish) doing the housework by five o’clock, so she

called Nadia to tell her she would be late.

2 She didn’t eat anything at the party because … (she / already /

eat) at home.

3 He … (just / finish) his homework when the teacher came in.

4 By the time I arrived, the play … (start)!

Task IV. Do the test.

https://vseosvita.ua/test/start/nce644

 




Tuesday, the fourth of March

Lesson

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.

baroque – барокко

a trend – тенденція, напрям

to capture – захопити

to portray – зображувати

a painting – картина

a landscape – пейзаж

a seascape – морський пейзаж

a sitter – натурщик

a still life – натюрморт

 Task II. Find the words in the article (ex. 4 p.166-168) that match these definitions.

1 someone who produces art, especially paintings or drawings (paragraph C)

2 to describe something, especially in pictures or writing (A)

3 to use talent, paintings, pictures, etc. in order to help something be successful (D)

4 a particular type of art, which has certain characteristics that all examples of this type share (B)

5 a picture that you have in your mind (E)

6 interesting or unusual, that is worth being noticed or mentioned (G)

7 well-known and important (F)

8 to do something that expresses the feelings, opinions, manners, etc. of a group of people (H)

9 a person who belongs to a certain group of people (F)

10 the main subject or idea in a piece of painting (I)

11 interesting because it deals with something that is important at the present time (I)

 

Task III. Match the words with their definitions.


Task IV. Complete the text with the words from the box. (in writing)

influenced, created, masters, painter, artists, portrait, fame,

represented (x2), genre

    Painting in England in the 17th-19th centuries is 1) … by a number of

great 2) …  and during that period it was greatly 3) … by foreign painters.  

The Flemish painter Van Dyck was really the father of English 4)…

School. The English king personally invited Van Dyck to London and

during his first year in England the painter spent most of his time

painting the King and the Queen. Such prominent 5)… as Reynolds,

Gainsborough and Lawrence were influenced by his works. He 6)… a 7)…

of aristocratic and intellectual portrait which 8)… much the development

of English painting.

During the 18th century the national school of painting was created.

William Hogarth was the first great English painter who raised British

pictorial art to a high level of importance. He wasn’t a success as a

portrait 9)… . But his pictures of social life which he called ‘modern moral

subject’ brought him 10)… and position. Among his favourite works are 6

pictures under the title ‘Marriage a la Mode’.




Tuesday, the twenty-eighth of February

Lesson

*Watch the video-lesson.

https://www.youtube.com/watch?v=u4up5TMzqWQ&list=PLPLUeg39dgMzPmxrPdL_45ucwfS5wSjku&index=48

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.

an artist – митець

an image – образ

fame – слава

a genre – жанр

a masterpiece – шедевр

a scene – сцена

a scenery – пейзаж

a tendency – тенденція

a theme – тема

to depict – зображати щось

to devote – присвячувати

to propagate – пропагувати

to represent – представляти

to be inspired by – бути натхненним чимось чи кимось

to be influenced by – бути під впливом чогось

 

*Task II. Read the text of ex. 4 at p.166-168. Answer the questions.

1 Who is considered to be the father of the modern Ukrainian

painting?

2 What period is connected with the development of abstraction

and symbolism?

3 What genre of painting was under the strong influence of

Byzantine traditions?

4 What are the tendencies of the present-day Ukrainian art?

5 What art schools played an important role at the beginning of

the 20th century?

6 Why was Ukraine called the East European Italy?

7 When did portrait painting appear as a separate genre?

8 Who represented Ukrainian painting art of the Soviet period?

9 What style did Academy of Arts in St Petersburg cultivate?

Task III. Do the test. Виконайте тест.

https://vseosvita.ua/test/start/guc087




Tuesday, the twenty-fifth of February

Lesson

Revision

Conditionals. Умовні речення

 Task I. Learn the rules. Вивчити правила.

 Conditionals (умовні конструкції або умовні речення) – особливий вид складнопідрядних речень, коли в підрядній частині виражається певна умова, а в головному – наслідки такої умови. Такі речення часто називаються if-sentences (речення зі сполучником if).

В залежності від умови, вираженої у реченні, умовні конструкції поділяються на чотири типи: умовні конструкції нульового типупершогодругого та конструкції третього типу. Також виокремлюють змішаний тип умовних речень.

Умовні конструкції першого типу

      First Conditional (умовне речення 1-го типу) – умовне речення, що виражає реальну або дуже ймовірну ситуацію в теперішньому або майбутньому часі. 

      В умовних реченнях 1-го типу в підрядній частині завжди використовується час Present Simple, а в головній частині, в залежності від ситуації, може використовуватися Future Simpleспонукальний спосіб або ж модальні дієслова canmustmay тощо з інфінітивом без частки to.

     Якщо речення починається підрядною частиною (частиною з if ), то після неї обов’язково ставиться кома.

 

                        The 2nd Conditionals  

                        Умовні конструкції 2-го типу

       Second Conditional (умовне речення 2-го типу) – умовне речення, що передає нереальну ситуацію в теперішньому часі. Підрядне речення передає уявну ситуацію, що суперечить фактам в теперішньому часі, тому така ситуація неможлива або маловірогідна в теперішньому або майбутньому часі. 

       В умовних реченнях 2-го типу в підрядній частині завжди використовується Past Simple (V+ed, V2, did – V0), а в головній частині таких речень використовуються модальні дієслова wouldcouldmight з інфінітивом дієслова без частки to.   В таких реченнях не можна заміняти сполучник if на when.                   

        Причому дієслово to be  у  Past Simple завжди вживається у формі were (а не was) для всіх осіб.

   If I were him, I would never do that. – Якщо б я був на його місці, я б ніколи так не робив. 

  Jack could be happy if he married Janice. – Джек був би щасливим, якщо б одружився з Дженіс.

 Якщо умовне речення починається підрядною частиною, то після неї ставиться кома.

 

Task II. Revise the rules and complete the sentences by changing the form of the verb in brackets.

 1 If I … (be) taller, I would play in a basketball team.

 2 If they were more careful, that Monday accident … (happen).

 3 If I were you, I … (do) this work yesterday.

 4 If I ... (meet) him, you will be the first to know.

 5 If our guests … (stay) a bit longer, they will be able to meet our

parents.

 6 If you were not in a hurry, they … (explain) everything to you.

 7 They … (not, invite) you to join the English club, if they had

known you do not speak English.

8 If you … (see) them tomorrow, please, let them know I am coming

this weekend.

 https://wordwall.net/play/25823/179/86789

https://wordwall.net/play/53652/929/9981

Task III. Do the final test.

 https://vseosvita.ua/test/start/gwo185





Thursday, the twentieth of February

Lesson

Task I. Revise the words of the topic “Natural Disasters” and do ex.3 at p.157-158. Read the sentences carefully. Then refer disasters (A-J) to their descriptions (1-10).

A Fire    B Typhoon    C Earthquake     D Tidalwave       F Volcano

E Drought        G Sandstorm      H Landslide     I Flood      J Famine

 

Task II. Complete the text with the words in the box.

reduce, causes, occur, fires, natural, destroy, accident, guard

                                             FOREST FIRES

      This summer there will probably be a lot of forest 1) … as always during the hot weather. These fires will not only 2) … thousands of trees but could destroy homes as well. What are the 3) … of forest fires?

     Some fires will simply be the result of 4) … causes, particularly in hot, dry weather. But this can’t explain why fires 5) … at other times, when the weather is not so hot. For example, when a fire starts in several different places at the same time, it can’t be an 6) …; it must be because someone started it.

      We can 7) … the number of fires by employing more people to 8) … the forests, but this can’t be something the government can’t afford.

Task III. Do the test.

 https://vseosvita.ua/test/start/rjl118




Thursday, the thirteenth of February

Lesson

Task I. Revise the rules from the previous lesson and do some exercises. Повторіть правила з попереднього уроку, виконайте декілька тренувальних вправ (на ваш вибір).

https://learningapps.org/view16327264

https://learningapps.org/view16816406

https://test-english.com/grammar-points/b1/second-conditional-unreal-situations/

https://www.ego4u.com/en/cram-up/grammar/conditional-sentences/type-2/exercises?02

Task II. Listen to the text. Прослухайте текст.


Complete the sentences (in writing). Доповніть речення (письмово). Прикріпіть на НЗ.

1 The water in the rivers rose higher and higher and there was a

danger of…

2 Hurricanes are very strong winds that come from…

3 Hurricane Andrew killed 15 people in Florida and…

4 It was in the west of Africa. The winds changed directions and the

sea…

5 People and animals died because…

Task III. Do the test. Виконайте тест.

https://vseosvita.ua/test/start/gwc472




               Tuesday, the eleventh of February

                                     Lesson

                     The 2nd Conditionals  

Task I. Revise the rules. Повторіть правила.              

                        Умовні конструкції 2-го типу

       Second Conditional (умовне речення 2-го типу) – умовне речення, що передає нереальну ситуацію в теперішньому часі. Підрядне речення передає уявну ситуацію, що суперечить фактам в теперішньому часі, тому така ситуація неможлива або маловірогідна в теперішньому або майбутньому часі. 

       В умовних реченнях 2-го типу в підрядній частині завжди використовується Past Simple (V+ed, V2, did – V0), а в головній частині таких речень використовуються модальні дієслова wouldcouldmight з інфінітивом дієслова без частки to.   В таких реченнях не можна заміняти сполучник if на when.                   

        Причому дієслово to be  у  Past Simple завжди вживається у формі were (а не was) для всіх осіб.

   If I were him, I would never do that. – Якщо б я був на його місці, я б ніколи так не робив. 

  Jack could be happy if he married Janice. – Джек був би щасливим, якщо б одружився з Дженіс.

 Якщо умовне речення починається підрядною частиною, то після неї ставиться кома.

Watch the video. Перегляньте відео.

https://www.youtube.com/watch?v=dcc4eq9OXLs

Task II. Do some training exercises.

https://wordwall.net/play/29826/953/8532

https://wordwall.net/play/20146/437/1439

 Task III. Do ex. 2 at p. 148 (in writing). Виконайте письмово в.2 на с.148. 

Match the suggestions with the possible results.

Then make conditional sentences as in the example.

Example: If the authorities put rubbish bins on every street corner,

                 people wouldn’t drop  litter in the streets.

 




Thursday, the sixth of February

Lesson

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them. Запишіть нові слова у словники та вивчіть.

drought – засуха

typhoon – тайфун

volcano eruption – виверження вулкану

flood – потоп

tsunami – цунамі

earthquake – землетрус

tornado – торнадо

famine – голод

forest fire – лісова пожежа

a disaster – катастрофа

a frequency – частота

a hazard – небезпека

a threat – загроза

to damage – руйнувати

to occur – відбуватися

to respond – відповісти

to underflood – затопити

frequent – частий

resistant – стійкий

an avalanche - лавина

a heat wave – теплова хвиля

hailstorms - град

a landslide – зсув грунту

a hurricane ураган

a wildfire – лісова пожежа

a blizzard – хуртовина

Task II. Read the text of ex. 2 at p. 140-142. Прочитайте текст в. 2 на с.140-142

Task III. Do the test. Виконайте тест.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3579760

*Watch the video-lessonПерегляньте відео-урок.

https://www.youtube.com/watch?v=hXJc8C83kOg&list=PLPLUeg39dgMzPmxrPdL_45ucwfS5wSjku&index=42





Tuesday, the twenty-eighth of January

Lesson

Answer the questions. (orally)

1 What brand is your computer?

2 What is the operating system of your computer?

3 Which Web browser does your computer use?

4 How many buttons are there on your mouse?

5 Does your computer have a CD-Rom drive?

6 How often do you write email letters?

7 Are you a member of any chat group?                                                                            8 What else can you use the Internet for?

Task I. Read some information about writing emails (ex. 2 at p. 125, ex. 6 at p. 128-129). Watch the video.

https://www.youtube.com/watch?v=hehE0scOXzw

Task II. Write down the new words into your vocabularies and learn them. Запишіть нові слова у словники та вивчіть їх.

download a file – завантажити файл

upload a file – вивантажити файл

post a message – опублікувати повідомлення

switch/turn on smth. – увімкнути щось

switch/turn off smth. – вимкнути щось

plug in – підключитись до

turn up – зробити гучніше, сильніше

charge smth. up – зарядити щось

Task III. Do ex. 2б) at p. 130 in writing. Виконайте в.2б на с. 130 письмово. Прикріпіть на НЗ.





Tuesday, the twenty-first of January

Lesson 35

Task I. Revise the words from the previous lesson and do some exercises.

Exercise 1. Complete the sentences with the phrasal verbs in the box (orally)

 back up, zoom out, scroll down, pick up, zoom in, logged in

1 If you … to the bottom of the page, you’ll find the data you want.

2 On these disks you’ll find a … of all the data connected with the project.

3 If you find it hard to see the detail in the picture, … so you can see more. Then click on the same icon again to … and the picture will go back to normal size.

4 Although I’ll be working away from the office for a couple of weeks, I’ll still … my emails every day.

5 I … to this new website last night. Let me give you the address so that you can check it out.

Task II. Listen to the text. Прослухайте текст.

Task III. Listen again and complete the sentences (in writing)   Доповніть речення (письмово). Виконане завдання прикріпіть         на НЗ.       

Internet is a network of … and …

It operates …

You can … information easily and … on different systems.                                  

    You can send … on email.

You can … and read messages with it.

You can … other computers.

The basic Internet … kit should consist of a dialler.

A dialler is a programme to get you …, or connected, with your provider.

For email you need a programme which … information on the net.

Task IV. Answer the questions. (orally)

1 What brand is your computer?

2 What is the operating system of your computer?

3 Which Web browser does your computer use?

4 How many buttons are there on your mouse?

5 Does your computer have a CD-Rom drive?

6 How often do you write email letters?

7 Are you a member of any chat group?

8 What else can you use the Internet for?





Thursday, the sixteenth of January

Lesson 34

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them. Запишіть нові слова у словники та вивчіть їх

hack into – влазити, зламувати

log on / in – увійти (в аккаунт)

scroll up – прокрутити вгору

log off / out – вийти

pick up – отримувати

back up – резервне копіювання

zoom in / out – збільшити / зменшити

print out – роздрукувати

Task II. Do the test. Виконайте тест

https://vseosvita.ua/test/start/ovi233


*Watch the video-lesson. Перегляньте відео-урок

https://www.youtube.com/watch?v=pwbc2unXCJw&list=PLPLUeg39dgMzPmxrPdL_45ucwfS5wSjku&index=34





Tuesday, the fourteenth of January

Lesson 33

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them. Запишіть нові слова у словники та вивчіть.

an access – доступ

an attachment – вкладення, приєднання

a data – дані

a device – пристрій

hardware – деталі комп’ютера, обладнання

input – вхідні дані

output – вихідні дані

software – програмне забезпечення

a website – вебсайт

online – в мережі

to access – отримати доступ

to surf – шукати у інтернеті

to update – оновлювати 

 Task II. Read the text of ex. 3 at p. 112-114 and translate it. Прочитайте текст в. 3 на с. 112-114.

Task III. Complete the sentences of ex. 4b) at p. 115 (orally)Доповніть речення в. 4б) на с. 115 (усно).

Task IV. Do the test. Виконайте тест.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9803656

*Watch the video-lesson. Перегляньте відео-урок.

           https://youtu.be/xLm4KRRK8g8





Thursday, the twelfth of December

LISTENING COMPREHENSION TEST

Listen to the text.

https://youtu.be/RdCnzlxZtZk

 

Do the tasks.

Task I.  Put "+" next to the true sentences and "-" next to the false ones.

a)    Water-polo is very popular in Australia.

b)   The players were very excited at the beginning of the game.

c)    One of the players was bitten in the leg.

d)   d) It was a joke.

e) There was a crocodile at the bottom.

f) The crocodile was put in the pool in order to kill the best

player of the opposite team.

 

Task II.  Choose the correct answer.

1.    How many water-polo players were bitten by the crocodile?

a)     one

b)    two

c)     three

 2.    How was the crocodile found?

a)    the water was let out of the pool

b)    the players put the net into the pool

c)    the water was let into the pool

3.    Who put the crocodile into the swimming pool?

a)    the referee

b)    the player

c)    the water polo fan

 4.    What did he do it for?

a)    to play a joke

b)    to make them move faster

c)    to frighten them

5.    When did they know the truth?

a)    in the afternoon

b)    when they returned to their dressing room

c)    when they returned to the living room

 6.    Who could make them move faster?

a)    a coach

b)    a shark

c)    a crocodile

  Task III. Fill in the suitable words

At fіst the 1._____ thought that it was some kind of a joke? But when the player pointed to 2._____ on his leg? He had to 3._____ that it was serious. He called the 4._____ and asked him why he had done such a strange thing; and though the forward insisted that he had not 5._____ anybody, the referee made him 6._____ the game.

 A)  Leave                                        D) referee

B)   forward                                     E) believe

C)   bitten                                        F) blood




Tuesday, the tenth of December

Final lesson

Do the test  https://vseosvita.ua/test/start/cwy778




Thursday, the fifth of December

Lesson

Task I. Speak about dishes which you usually have for breakfast/lunch/dinner/supper

Task II. Complete each sentence with a word in the box.

home-made, raw, spicy, diet, steak, takeaway, frozen

1 His … is terrible: he eats too many sweet things.

2 … vegetables have more vitamins than when they are cooked.

3 I love … food but I don’t have much time to cook.

4 She likes her … well done.

5 I’m very busy so I often just buy a … meal and heat it up in the

microwave.

6 She doesn’t like Mexican food because it is too … .

7 We often buy … food on Fridays — either Chinese or Indian food.

Task III. Complete the sentences by changing the form of the verbs

in brackets to make 2nd Conditionals.

 1 If I … (have) lettuce, celery, cucumbers and parsley I … (make)

a tasty green salad.

2 We … (can serve) a wonderful cake if he … (not spoil) it.

3 She … (stay hungry) if she … (be) in Mexico because she

hates spicy food.

4 If dinner … (be) ready we … (sit) around the table at once.

5 If I … (have) an English Cookery Book I … (prepare) some

delicious specialties of English cuisine.

Task IV. Read some recipes (ex. 5 at p. 98) and write your own one.

Task V*  Watch some videos in order to revise the words on the topic "Food"

https://www.youtube.com/watch?v=yezpvLy6eRM





Tuesday, the third of December

Lesson

Task I. Revise the rules. Повторіть правила з попереднього уроку.

Task III. Do some training exercises. Виконайте тренувальні вправи.

https://wordwall.net/play/16040/863/44507

https://wordwall.net/uk/resource/29826953

https://wordwall.net/play/20146/437/1477

Rewrite correctly changing the words or phrases in bold.

1 I will visit her if I had more time.

2 If I was the Emperor of the world, I would ban work.

3 They would try harder if you would gave them motivation.

4 We could get there if we have a bicycle.

5 You would be healthier if you stop smoking.

6 I would visit you if I would have the time.

Put the verbs in brackets into the correct forms to complete the sentences.

Example: If you … less, you would lose weight. (eat)

Іf you ate less, you would lose weight.

 1 We would put more English dishes on the menu if we …    an English chef in the restaurant. (Have)

2 If I …       you, I’d prefer pudding for dessert. (be)

3 We could cook more dishes if we …       more various ingredients. (have)

4 If I had plums and brandy, I …       Christmas pudding. (make)

5 If you … more cream, I’d decorate the cake with it. (make)                                                                                                 

Do the test.

https://vseosvita.ua/test/start/yny454



Thursday, the twenty-eighth of November

Lesson

Task I. Learn the rules. Вивчіть правила.

                              The 2nd Conditionals

                          Умовні конструкції 2-го типу

       Second Conditional (умовне речення 2-го типу) – умовне речення, що передає нереальну ситуацію в теперішньому часі. Підрядне речення передає уявну ситуацію, що суперечить фактам в теперішньому часі, тому така ситуація неможлива або маловірогідна в теперішньому або майбутньому часі. 

       В умовних реченнях 2-го типу в підрядній частині завжди використовується Past Simple (V+ed, V2, did – V0), а в головній частині таких речень використовуються модальні дієслова wouldcouldmight з інфінітивом дієслова без частки to.   В таких реченнях не можна заміняти сполучник if на when.

Причому дієслово to be  у  Past Simple завжди вживається у формі were (а не was) для всіх осіб.

   If I were him, I would never do that. – Якщо б я був на його місці, я б ніколи так не робив. 

  Jack could be happy if he married Janice. – Джек був би щасливим, якщо б одружився з Дженіс.

 Якщо умовне речення починається підрядною частиною, то після неї ставиться кома.

 Task II. Watch the video. Перегляньте відео.

https://www.youtube.com/watch?v=dcc4eq9OXLs

Do the test.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4108502



Tuesday, the twenty-sixth of November

Lesson

Task I. Answer the questions. 

1 What food was beloved by English people in the Middle Ages?

2 What is the method to cook Christmas pudding nowadays?

3 What little surprises’ can we find in a slice of Christmas pudding?

4 What does a good plain food’ mean?

5 What social occasion is connected with afternoon tea?

6 What does high tea’ consist of?

Task II. Match photos of the Ukrainian specialties below with the paragraphs

 


 a It is a brawn made from boiling pigs’ trotters. The meat is picked off the bone and the gravy sets around it into a jelly as it cools; served with horseradish or mustard.

b Pancakes, often made with soured milk for a lighter batter. Thinner pancakes are called nalysnyky, which are rolled and served with a stuffing, usually fruit or jam.

c Cabbage rolls stuffed with rice and vegetables, or possibly with spiced minced meat, and stewed slowly in the oven.

d Soup based on beetroot with meat and other vegetables; served with sour cream. There are many regional varieties.

e Pork fat — no description of Ukrainian cuisine would be complete without it. Ukrainians like their pigs to be fat for it. Spices are rubbed into the skin. It’s eaten in thin slices on black bread with garlic and salt. Especially delicious is the smoked version.

f Ravioli-like pasta stuffed with potato, cabbage, mushrooms, meat or cheese, or with cherries as a sweet dish.

g A domestic sausage, but it can’t be called saliami. The only way to sample true home-prepared sausage is by experiencing it for yourself with the sights and smells of the markets of Ukraine.

h Pancakes made from grated potatos and flour, fried and served with sour cream.

 

Task III. Complete the sentences with the adjectives from the box. Виконати вправу письмово у зошиті та надіслати мені.

fresh, frozen, home-made, low-fat, raw, spicy, sweet, takeaway

1 Food which is kept very cold is______________ .

2 These eggs are _________________, I bought them today.

3 I like my mum’s cooking. ____________ food is always the best.

4 This tea’s very ___________. You’ve put too much sugar in it.

5 Indian food like curry is very ______________ .

6 _________ food is food you buy at a restaurant and take home to eat.

7 Sushi is made with ____________fish.

8 People on a diet often try to eat _________________food.

 




Thursday, the twenty-first of November

Lesson

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them by heart.

a cuisine – кухня

a course – страва

an occasion – нагода, важлива подія

a specialty – особливість

to consist (of) – складатися з

to include – включати

to stew – тушкувати

Task II. Revise some words on the topic “Food”

https://learningapps.org/view5257542 

https://learningapps.org/view3196529 

https://learningapps.org/view6497429 


Task III. Read the text of ex. 3 at p. 88-90 and fill in the table (in writing). Прочитайте текст в. 3 на с. 88-90, заповніть таблицю (письмово), прикріпіть на НЗ.

Mealtime 

Meal the British usually eat

 

1 breakfast

 

 

2 main meal of the day

 

 

3 afternoon tea

 

 

4 high tea

 

 

Task IV. Do the test 

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6854371 






Tuesday, the nineteenth of November

Lesson

Revision

Task I. Revise the words on the topic.

Match the words with their definitions.

1 compulsory

2 comprehensive

3 available

4 to learn

5 to study

6 to attend

a able to be used

b a kind of education in which pupils of different abilities go to the same school

c to go regularly to a certain place

d must be done because it is the law

e to get the theory of the subject

f to get some practical skills

Task II. Revise the rules about 1 Conditional.

Complete the sentences by changing the form of the verb

in brackets.

1 I ... (help) tomorrow if you still ... (need) help.

2 If my parents ... (not work) on Saturday, we all ... (go) skiing.

3 If the weather ... (be) fi ne next weekend, we ... (go) to the country.

4 I always ... (help) you this year if you ... (need) help.

5 Granny sometimes ... (not hear) if little Eddie ... (call) her.

https://wordwall.net/play/25823/179/86789

Task III. Do the final test.

https://vseosvita.ua/test/start/qbj122

 




Thursday, the fourteenth of November

Lesson

Schools in the USA

Task I. Answer the questions.

1)    What is your favourite subject? Why do you like it?

2)     How do you prepare for lessons? Do you often forget to do your homework? Are you a hardworking student?

3)     Have you ever been late for school? When? Why? What happened?

4)     Would you like to be a teacher? Why? / Why not?

5)     What kind of activities do you have at school? Do you participate in any of them?

Task II. Watch the video.

https://www.youtube.com/watch?v=TpdoYhT43rU

 

Complete the article with the correct words or phrases from

the list below.

                                 American Schools

  Americans have always aimed for equal (1) b in education. Americans

spend six years in (2) … school, four or six years in (3) … or high school.

At the end of every school year the pupil (4) … … . If he doesn’t (5) … …,

he has to repeat a year once more. If he (6) … …, he goes into the next

class. School (7) … is free.

   At more (8) … level pupils can choose some subjects. Pupils take an

active part in (9) … activity. Many different sports are also (10) … .

At the end of their time at school, most students get a (11) … school

diploma. If they want to go to college, they (12) … college admission

tests. Teaching in the country is usually very informal. Students often work

together in groups and go to the teacher only when they do (13) … … .

  Task III. Do the test.

https://vseosvita.ua/test/start/vao194

 



Tuesday, the twelfth of November

Lesson

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.

boarding school – школа-інтернат

graduate – закінчувати (навчальний заклад)

head teacher – директор

nursery school – школа-садок

primary school – початкова школа

private school – приватна школа

secondary school – середня школа

state school – державна школа

courses – курси

independent – незалежний

advanced – поглиблений

junior – молодший

public – громадський (державний)

compulsory – обов’язковий

comprehensive – загальноосвітня

Task II. Listen to the text. Прослухайте текст.



Choose the correct answer.

1 In Great Britain school begins at the age of … .

       a) 5-6 b) 4-5 c) 6-7

2 The 1st schools to which children go are called … .

       a) secondary schools b) junior schools c) infant schools

3 They leave their primary school when they are … .

      a) 8 b) 11 c) 10

4 They take the national General Certificate in Secondary Education exams               at the age of … .

      a) 11 b) 18 c) 16

5 To enter the British university you should … .

a)    take ‘A’ level exams b) attend preparatory course c) take GCSE exams

 

Task III. Listen again and complete the sentences with the words  from the box.

courses, independent, opportunities, Advanced, junior, available,

public, compulsory, boarding, comprehensive

1 Primary education includes infant schools and … schools.

2 … secondary education starts at the age of 11-12 and lasts 5 years.

3 Most British children get their secondary education at … school.

4 Many pupils at the age of 16 leave school and go to a college to choose                        more practical … .

5 Pupils who decide to enter a university should pass … level exams.

6 Secondary education is … to all children in Britain.

7 Only less than 5 per cent go to … schools.

8 Private schools where pupils of 13-19 years olds study are called

… schools.

9 The schools where pupils live and study are called … schools.

10 Many people believe that children should have equal … at the start.

 Task IV. Do the test.

https://vseosvita.ua/test/start/ygv257

 





Tuesday, the fifth of November

Lesson

Conditionals. Умовні речення

 Task I. Learn the rules. Вивчити правила.

 Conditionals (умовні конструкції або умовні речення) – особливий вид складнопідрядних речень, коли в підрядній частині виражається певна умова, а в головному – наслідки такої умови. Такі речення часто називаються if-sentences (речення зі сполучником if).

В залежності від умови, вираженої у реченні, умовні конструкції поділяються на чотири типи: умовні конструкції нульового типупершогодругого та конструкції третього типу. Також виокремлюють змішаний тип умовних речень.

Умовні конструкції першого типу

      First Conditional (умовне речення 1-го типу) – умовне речення, що виражає реальну або дуже ймовірну ситуацію в теперішньому або майбутньому часі. 

      В умовних реченнях 1-го типу в підрядній частині завжди використовується час Present Simple, а в головній частині, в залежності від ситуації, може використовуватися Future Simpleспонукальний спосіб або ж модальні дієслова canmustmay тощо з інфінітивом без частки to.

     Якщо речення починається підрядною частиною (частиною з if ), то після неї обов’язково ставиться кома.

 

Future Simple

·         If I like this dress, I’ll definitely buy it. – Якщо мені подобається ця сукня, я її обов'язково придбаю.

·         Your feet will hurt if you wear these uncomfortable shoes. – У тебе будуть боліти ноги, якщо ти будеш носити ці незручні туфлі.

.

Спонукальний спосіб

·         If you see Jessica tonight, give her this book, please. – Якщо ти побачиш Джессіку сьогодні ввечері, дай їй цю книгу, будь ласка.

·         If oranges are not expensive, buy me two kilos of them. – Якщо апельсини будуть недорогими, купи мені їх 2 кілограми.

 

·         Модальні дієслова

·         If you like this shoes, we can buy them. – Якщо тобі подобаються ці туфлі, ми можемо їх купити.

·         You may stay at home next Monday if there is no work to do here. – Ви можете залишитися вдома наступного понеділка, якщо тут не буде ніякої роботи. 

·         Kate must get up really early if she gets this job in New York. It’s too far. – Кейт буде змушена вставати дуже рано, якщо вона отримає цю роботу в Нью Йорку. Вона знаходиться надто далеко.

 

В умовних реченнях 1-го типу в підрядній частині з заперечним значенням замість сполучника if можна використовуватися unless (якщо не) та дієслово в стверджувальній формі.

 

·         You don’t have to do this unless you want. – Тобі не обов'язково робити це, якщо ти не хочеш. 

·         I will be very angry unless you clean your room. – Я буду дуже розлючена, якщо ви не приберетесь у своїй кімнаті.

Task II. Correct the tense forms of the verbs in bold to make

1st conditionals (in writing). Виправіть помилки у реченнях, запишіть та прикріпіть на НЗ.

Example: Don’t wait for me if I will be late.

                 Don’t wait for me if I am late.

 1 Will you call me if I’ll give you my number?

2 Do you mind if I will borrow your dictionary?

3 I get hungry if I will not eat anything.

4 The food spoil if the fridge is turned off.

5 Is it OK if I will take your bike to the store?

6 Will they read this magazine if I could leave it?

7 The ground gets wet if it can rains.

*Task III. Watch the video. Перегляньте відео.

https://www.youtube.com/watch?v=KBpeMQfUhn8

Watch the presentation. Перегляньте презентацію.

https://docs.google.com/presentation/d/18_3yk_GYW1DVaIMdh-oqVrXixnEmYub1/edit?usp=sharing&ouid=112593969285416858181&rtpof=true&sd=true

 



Thursday, the twenty-fourth of October

Lesson

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.

boarding school – школа-інтернат

graduate – закінчувати (навчальний заклад)

head teacher – директор

nursery school – школа-садок

primary school – початкова школа

private school – приватна школа

secondary school – середня школа

state school – державна школа

Task II. Pay attention to the difference between words.


Task III. Choose ‘learn’ or ‘study’ and put it in a correct tense form to complete the sentences.

 1 You must … this poem.

2 We must … the map before we start our journey.

3 She … to be a doctor by watching the work of her more experienced colleagues.

4 Mary … to swim.

5 We soon … to do as we were told in Mr Hughes’ class!

6 Mike … medicine at college because he wants to be a doctor.

7 I’m trying to … Spanish.

8 I … to ride a bike when I was five.

Task IV. Do the test. 

https://vseosvita.ua/test/start/pik781






Tuesday, the twenty-second of October

Lesson

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.

a curriculum – навчальний план, навчальні предмети

an opportunity – можливість

particular – зокрема

mutual – взаємний

to acquire – здобувати

to provide – забезпечувати

to realise – усвідомлювати

It is obviously – Це очевидно

considerable – значний

Task II. Read the text of ex.2 at p.64-65 and translate it.

Task III. Read ex. 2 at p.64-65 again and decide whether the statements are true (T) or false (F). (in writing)

 1 Both the Internet and school provide students with knowledge.

2 School provides young people with critical thinking and social skills.

3 If you have an interest in going on to higher education you will find school                      as an interesting place.

4 School is the place of formal education.

5 School provides with opportunities to develop students’ talents.

6 Friends are people with whom we spend considerable time going to school.

7 Everybody should realise that school is one of the main social environments                    for young people. 




Tuesday, the fifteenth of October

Lesson 13

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.

an applicant – заявник

a Bachelor’s degree – ступінь бакалавра

a Master’s degree – ступінь магістра

a salary – заробітна плата

to apply for a job – претендувати на роботу, подати заявку на роботу

Task II. Write a paragraph about the career you would like to follow.

Mention :

what you know about it

what qualifications you will need

why it attracts you

why you think this kind of career will suit you




Tuesday, the eighth of October

Lesson 11

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.

safety – безпека

a vacancy – вакансія

to apply – застосовувати

to graduate (from) – закінчити, випуститися з навчального закладу

to offer – пропонувати

to be responsible for – бути відповідальним за

to be satisfied with – бути задоволеним (від)

to be well-paid – бути добре оплачуваним

Task II. Listen to three texts.




Listen to three people and complete the sentences. Прослухайте тексти та доповніть речення (письмово). Виконане завдання прикріпіть на НЗ.

1 She has already been working at this … for 10 years.

2 She is a professional with broad work … .

3 He chose this creative … because he was a creative person.

4 They all work as … .

5 He is … for the safety of all documents and files.

6 All his … respect him for his professionalism.

Task III. Do the test. 

https://vseosvita.ua/test/start/rgc061




Thursday, the third of October

Lesson 10

Task I. Watch the presentation and learn the rules. Перегляньте презентацію та вивчіть правила.

https://docs.google.com/presentation/d/1dx14d41RUTbJSFjnVaOU6e2euXWYQiE7/edit?usp=sharing&ouid=112593969285416858181&rtpof=true&sd=true

Task II. Do some training exercises. Виконайте вправи.

Pres.Perf./Pres.Perf.Cont.

https://wordwall.net/play/1642/463/18396

Past Sim/Pres.Perf.

https://wordwall.net/play/27665/173/4080




Tuesday, the first of October

Lesson 9

Task* Watch the video-lesson.

https://www.youtube.com/watch?v=qt61SgO2Y_4&list=PLPLUeg39dgMzPmxrPdL_45ucwfS5wSjku&index=11

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.

IT- information technology – інформаційні технології

an experience – досвід

a qualification – кваліфікація

a quality – якість

a requirement – вимога

staff – персонал

to earn – заробляти

to provide – забезпечувати

to require – вимагати

to seek – шукати

desirable – бажаний (о)

essential – істотний

valuable – цінний

fluent – вільний (о)

Task II. Do some exercises.

https://learningapps.org/view5823997

https://learningapps.org/view5824911

https://learningapps.org/view5584821

 

Task III.


Task IV. Read the job advertisements of ex. 2 at p. 40-41.

  Do ex. 3 at p. 42 in writing. Виконайте письмово в. 3 на с. 42

 



Tuesday, the twenty-fourth of September

Lesson 7

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.

a goal – мета

to argue – сперечатися

to succeed – досягати успіху

to get on well – мати гарні стосунки

to have (a lot) in common – мати (багато) спільного

to get/keep in touch – зв’язуватись/підтримувати зв’язок

to loose touch – втратити зв’язок

to stay friends – залишатись друзями

Task II. Listen to the text.



Task III. Listen and tick the topics which are mentioned.

1 an actor she used to like

2 a friend she used to have

3 a sport she used to play

4 a teacher she used to hate

5 a fi lm she used to watch several times

 Listen again and answer the questions.

 1 When did she and Rose stop seeing each other?

2 When did they lose touch?

3 Why didn’t she like the French teacher?

4 What happened as a result?

5 Why did she stop playing squash?

6 Why does she prefer tennis?

 

Task IV. Answer the questions of ex. 5 at p. 26 in writing.

How long have you known him/her?

Where did you meet?

Why do you get on well?

What do you have in common?

Do you ever argue? What about?

How often do you see each other?

How do you keep in touch the rest of time?

Have you ever lost touch? Why? When?

Do you think you’ll stay friends?




Thursday, the nineteenth of September

Lesson 6

Task I. Learn the rules.

Used to

Конструкція used to використовується для вираження повторюваних дій або звичок у минулому. Used to має тільки одну форму минулого часу та не використовується в інших часових формах. Значення конструкції used to можна передати словами «раніше», «колись», «раніше звичайно» тощо.

Стверджувальне речення утворюється за допомогою конструкції used to після підмета та форми простого інфінітиву (першої форми) смислового дієслова.

·         I used to get up at 6 a.m. when I was 20. – Раніше я прокидався о 6-й ранкуколи мені було 20.

·         Kate used to go to school by bike. – Кейт звично їздила до школи на велосипеді.

·         They used to have dinner at this restaurant every Friday. – Раніше вони обідали в цьому ресторані кожної п'ятниці.

Використання конструкції used to в заперечних та питальних реченнях не характерно та небажано для англійської мови, однак в розмовному мовленні такі речення інколи можуть зустрічатися.

Заперечне речення утворюється за допомогою допоміжного дієслова did (форма минулого часу від do), після якого використовується use to у першій формі та простий інфінітив смислового дієслова.

·         I didn’t use to learn French. – Раніше я не вчив французьку.

·         Ann didn’t use to attend this place. – Енн раніше не бувала тут.

·         We didn’t use to go to Italy every summer. – Ми не їздили в Італію кожного літа.

Питальне речення з used to утворюється за допомогою допоміжного дієслова did (форма минулого часу від do), що ставиться на початок речення перед підметом. Після підмета використовується use to в першій формі та інфінітив смислового дієслова.

·         Did you use to ride a bike? – Ти раніше їздив на велосипеді?

·         Did he use to do sports? – Він раніше займався спортом?

·         Did Matt use to eat meat? – Метт раніше їв м'ясо?

Використання used to

Повторювані дії, звички

Конструкція used to використовується для вираження чиїхось звичок, дій, що часто відбувалися або повторювалися в минулому, однак зараз вони не відбуваються зовсім.

·         I used to take a taxi to my work. – Раніше я часто їздив на роботу на таксі(зараз не їжджу)

·         They used to sell lemonade every summer. – Колись давно кожного літа вони продавали лимонад. (зараз вже не продають)

·         He used to do judo but now he can’t. – Раніше він займався дзюдо, але зараз він не може робити цього.

 

Факти, загальна інформація про минуле

Конструкція used to також використовується для вираження фактів, загальної інформації, що були вірні у минулому, але зараз не відповідають дійсності.

·         I used to like this movie but now I don’t. – Раніше мені подобався цей фільмале зараз (вжені.

·         There used to be a good restaurant but now there is a shop. – Колись там був хороший ресторанале зараз там магазин.

·         Mark used to be very slim and sportive in the high school. – Марк був дуже струнким та підтягнутим у старшій школі(але не зараз)

 

Task IIDo the testТест потрібно виконати до 21.00 23 вересня.

https://vseosvita.ua/test/start/fps733





Tuesday, the seventeenth of September

Lesson 5

Prefixes

Префікси в англійській мові 

Task I. Write down the new words into your vocabularies.

generous – щедрий

talkative – балакучий

sensitive – чутливий

patient – терплячий

mean – жадібний

 Task II. Learn the rules.

     Префікси англійської мови використовуються для утворення нових слів. Вони можуть змінювати значення слова, але в більшості випадків вони не змінюють частину мови, до якої це слово належить. Префікси стоять перед коренем слова і часто приєднуються до дієслівприкметниківіменників та прислівників

       Не існує чітких правил приєднання префіксів, так як префікси, що використовуються в англійській мові, були запозичені з французької, грецької та латинської мов. Тому слова с префіксами преба запам'ятовувати кожне окремо. Однак, знання англійських префіксів значно допоможе при запам'ятовуванні нових слів.

 Заперечні префікси

      Префікси un-, in-, im-, il-, ir-, a-, non-, dis-, а також mis- вживаються для утворення заперечної форми слова або його антонімаВ більшості випадків вони приєднуються до прикметників. В реченні використання таких префіксів можна замінити заперечною часткою not

·         I am unable to do this. – Я не в змозі зробити це.

·         I am not able to do this. – Я не можу зробити це.

·         It’s impossible! – Це неможливо!

·         It’s not possible! – Цього не може бути!

      Префікс un- використовується частіше за інші префікси та приєднується до слів, що можуть починатися як з голосного, так і з приголосного звуків. 

·         unable – бути не в змозі, неспроможним

·         unhelpful – некорисний, даремний

·         unknown – невідомий

·         uncomfortable – некомфортний

·         unfinished – незакінчений

·         able – бути спроможним

·         helpful – корисний

·         known – відомий

·         comfortable – комфортний

·         finished – закінчений, завершений

      Префікс inвикористовується зі словами, що починаються з голосних (окрім i и u) та приголосних.

·         accurate → inaccurate (неточний)

·         organic → inorganic (неорганічний)

·         appropriate → inappropriate (непідходящий, невідповідний)

·         sane → insane (ненормальний)

·         definite → indefinite (невизначений)

·         decent → indecent (неналежний, непристойний)

      Префікс imприєднується до слів, що починаються тільки на приголосні m та p.

·         moral → immoral (аморальний)

·         mobile → immobile (нерухомий)

·         possible → impossible (неможливий)

·         polite → impolite (нечемний, неввічливий)

      Префікс ilвживається зі словами, що починаються з приголосного l.

·         legal → illegal (нелегальний)

·         logical → illogical (нелогічний)

·         legible → illegible (нечіткий, нерозбірливий)

·         literate → illiterate (неписьменний, безграмотний, невіглас)

        Префікс irвживається тільки з тими словами, що починаються з приголосного r.

·         regular → irregular (неправильний)

·         responsible → irresponsible (безвідповідальний)

·         relevant → irrelevant (невідповідний, недоречний, той, що не має відношення)

·         rational → irrational (нераціональний)

       Префікс aприєднується тільки до тих слів, що починаються з приголосного. Він має значення відсутності певної якості.

·         political → apolitical (аполітичний)

·         sexual → asexual (асексуальний, безстатевий)

·         theist → atheist (атеїст)

·         moral → amoral (аморальний)

      Префікс nonможе стояти як перед голосним, так і перед приголосним звуком. Префікс вказує на заперечення або відсутність чогось, певної якості.

·         conformist → noncomformist (інакомислячий, дисидент, бунтар)

·         sense → nonsense (безглуздя, нісенітниця)

·         descript → nondescript (невизначений, таке, що важко визначити)

·         non-alcoholic (безалкогольний)

       Префікс disприєднується до слів, що починаються з голосного або приголосного звуків. Префікс вказує на протилежність дії, якості.

·         like → dislike (не любити)

·         agree → disagree (не погоджуватися)

·         comfort → discomfort (дискомфорт)

·         appear → disappear (щезати, зникати)

·         order → disorder (безлад, безладдя)

·         approve → disapprove (не схвалювати)

        Префікс misвказує на неправильність чогось. Він вживається перед всіма звуками: приголосними та голосними.

·         understand → misunderstand (неправильно зрозуміти, не порозумітися)

·         spell → misspell (писати з помилками)

·         interpret → misinterpret (неправильно витлумачувати)

·         fortune → misfortune (невдача)

·         focusing → misfocusing (расфокусування)

·         hear → mishear (недочути, погано, неправильно почути)


 Task III. Do ex. 2 at p. 21 in writing. 




Thursday, the twelfth of September

Lesson 4

What Affects Our Personality?

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.

to affect – впливати

affectionate – ласкавий

aggressive – агресивний

ambitious – амбіційний

bossy – владний

charming – чарівний

competitive – змагальний, конкурентний

energetic – енергійний

envious – заздрісний

imaginative – образний, уявний

jealous – ревнивий

manipulative – маніпулятивний

moody – примхливий

responsible – відповідальний

selfish – егоїстичний

sensitive – чутливий

sociable – товариський

spoilt – зіпсований

Task II. Read the text of ex. 2 at p. 18-19 and translate it.

Task III. Do the test by 22.00 of the 16th of September.

https://vseosvita.ua/test/start/lri685





Thursday, the fifth of September

Lesson 2

Task I. Write down the new words into your vocabularies and learn them.

a reason - причина

a responsibility - відповідальність

complicated - складний

perfect ідеальний, досконалий

responsible - відповідальний

to get stuck - застрягти

to keep doing smth - продовжувати робити щось

to feel like doing smth - відчувати бажання робити що-небудь

to look up smth in the dictionary - шукати щось у словнику

to make smbs best - зробити когось найкращим

 Task II. Listen to the speaker to find out how many words

there are in the English language.



 Complete the text by filling in the spaces with the numbers from the box. Виконане завдання прикліплюємо на Нові Знання.

25,000    one third   a million     600,000

     How many words are there in the English language? Well, it’s difficult to answer this question exactly. The Oxford English Dictionary has 1)  ……  words but there are many more, maybe 2) …….. . New words appear all the time, about 3) …..… every year. They come from science and technology, but also from slang.                

     Only 4) ……… of all the English words are of English origins. All the rest come from other languages, especially French and Latin.

 

Task III. Read the text of ex. 7a) at p. 10-11 and translate it.

Task IV. Do the test. Тест активний до 23.00 9 вересня.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9506277





03.09.2024

Tuesday, the third of September

Lesson 1

     Task I. Watch the video lesson.



    Task II. Read the text of ex.3a) at p.8-9 and complete the sentences after the text (ex. 3b) in writing. Виконану вправу прикріплюємо на Нових Знаннях.

Коментарі